Gestolen serviesgoed

| Redactie

Veel Nijmeegse studenten halen hun nieuwe serviesgoed niet bij de IKEA, maar stelen het in de kantines. Jaarlijks is de universiteit een slordige 40 duizend euro kwijt aan gestolen borden, kopjes en bestek, meldt universiteitsblad Vox. Vermoedelijk gaat het om eerstejaars studenten, die hun serviesvoorraad bij elkaar sprokkelen. “In september en oktober missen we de meeste spullen,” be

Veel Nijmeegse studenten halen hun nieuwe serviesgoed niet bij de IKEA, maar stelen het in de kantines. Jaarlijks is de universiteit een slordige 40 duizend euro kwijt aan gestolen borden, kopjes en bestek, meldt universiteitsblad Vox.

Vermoedelijk gaat het om eerstejaars studenten, die hun serviesvoorraad bij elkaar sprokkelen. “In september en oktober missen we de meeste spullen,” beaamt Anton van Looyengoed, hoofd van het facilitair bedrijf van de Radboud Universiteit Nijmegen. “Studenten vinden het geen probleem om het mee te nemen, want ze zien het als gemeenschappelijk bezit.” Overigens zijn er ook medewerkers die servies meenemen naar hun kamer.

De diefstal jaagt de universiteit flink op kosten, maar het in Vox genoemde schadebedrag van 40 duizend euro is wat hoog geschat, zegt Van Looyengoed. “Per jaar geven we zo’n bedrag uit aan vervanging van servies, maar dat is zowel voor breuk als voor diefstal. Een bord kost rond de tien euro, een kop ongeveer vier euro. Het servies is van een goede kwaliteit en er zit een universiteitslogo op. We schaffen geen goedkope rommel aan.”

Nijmegen is niet de enige universiteit die met het probleem kampt. “Het is een algemeen beeld,” zegt een medewerker van een cateraar die onder meer voor hoger onderwijsinstellingen werkt, en niet genoemd wil worden vanwege het contact met zijn opdrachtgevers. “Het komt bij al onze klanten voor. Tegen de zomer in personeelskantines, want dan gaan medewerkers kamperen. En in september gebeurt het vooral bij de onderwijsinstellingen.”

De diefstal aanpakken, is lastig. “Ik mag klanten niet eens vragen om hun tassen open te maken,” zegt Van Looyenhoek. “Dat zou de beveiliging moeten doen. We zitten in een groot gebouw, met zes of zeven restaurants die de hele dag open zijn. Bij topdrukte zitten daar een paar duizend mensen. Dat is niet te controleren.”

HOP, Ana van Es

 

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.