UT-alumnus en managing director van Sem Ventures, Martijn Enter (31), helpt bij de oprichting van het professionele team. `De eerste vijftig vindingen hebben we nog in geen twee maanden tijd in kaart gebracht', zegt hij opgetogen. `We begeleiden bij het identificeren van de commerciële potentie en bekijken vervolgens hoe dat gedegen en snel beschermd kan worden. Daarna kijken we wat de meest aantrekkelijke route is naar de markt.'
Afgelopen juni is Enter begonnen met het bedenken en uitrollen van het business development systeem. De eerste resultaten zijn er: vijftig vindingen waarvan een groot aantal alleen al baat heeft bij kennisbescherming, bij de onderhandelingen met marktpartijen en met een managementteam. `Naast het opstarten van nieuwe kennisintensieve ondernemingen wil de UT dat die bedrijven groeien. We hebben hier in de regio heel veel spin-offs, maar die blijven relatief klein. We willen stimuleren dat er meer groeibedrijven komen.'
Volgens de oud-student technische bedrijfskunde kan de UT ook nog een slag maken op het gebied van return on investment. `Als je als ondernemende universiteit innovatie stimuleert, moet dat uiteindelijk ook iets opleveren voor de UT en haar onderzoeksgroepen. Dat kan meer worden dan het nu is.' Een proactief valorisatieteam met expertise op het gebied van business development, intellectueel eigendom en juridische zaken is een eerste stap in die richting, zegt Enter. Hij deed er onderzoek naar voor zijn afstuderen in 2006 bij technische bedrijfskunde en vindt de Universiteit van Leuven een best practice. `Zij hebben ook een valorisatieteam en genereren jaarlijks een omzet van vele miljoenen euro's en creëren gemiddeld veertig nieuwe arbeidsplaatsen per start-up. Een substantieel return on investment. Dat gaat hier ook lukken', zegt Enter overtuigend. `We zijn aan het bouwen, het is een lerend systeem en we doen dat samen, met z'n allen. We gebruiken best practices die we aanpassen aan onze cultuur.'
Voor de UT geldt dat elk technisch onderzoeksinstituut een business developer in huis heeft. `Dat zijn externe ingehuurde mensen die hier in deeltijd zitten en expertise meebrengen uit de markt.' Bij onderzoeksinstituut CTIT is dat de oud-UT-er Alain le Loux die vorig jaar met het inmiddels verkochte Virobuster de Young Technology Award won. `Hij is CEO van hightech start-ups en heeft ervaring in sales en marketing. Dat past bij het karakter van CTIT. Die startende bedrijven moeten snel de markt op en naam creëren. De IT kent weinig patenten. Voor je het weet haalt een andere technologie je al weer in.'
Roy Kolkman en Tom Schwarz hebben onderzoeksinstituut MIRA in hun portefeuille. `Roy is UT-onderzoeker en gespecialiseerd in octrooien. Hij volgt momenteel een internationaal erkende octrooicursus in Antwerpen. Tom heeft een venture capitalist achtergrond. In de biomedische technologie zijn heel veel investeringen nodig.
Uitvindingen moeten namelijk allerlei klinische testen doorlopen. Het naar de markt brengen van een nieuw product duurt daardoor langer en is dus duurder.'
Biba Visnjicki is business developer bij IMPACT. `Zij heeft een bio-energie achtergrond, heeft verstand van subsidieaanvragen en werkte als business development program manager bij het Oldenzaalse bedrijf Demcon.' Voor MESA+ is het team in gesprek met een aantal kandidaten. `De business developer zal hier samenwerken met Paul Nederkoorn. Hij fungeert als een belangrijk klankbord voor het team en is met het UT International Ventures een van de mogelijke versnellingen naar de markt.'
De business developers denken met de onderzoeker mee over de meest aantrekkelijke route naar de markt en helpen met de onderhandelingen. `Is het oprichten van een bedrijf verstandig of gaan we voor een licentieovereenkomst die later verkocht wordt? Ook bieden we aansluiting op programma's gericht op ondernemerschap zoals Venture Lab.'
De gewenste groei moet blijken uit de toename van werkgelegenheid, inkomsten en investeringen. `De UT en haar onderzoeksgroepen krijgen uiteindelijk return on investment door het daadwerkelijk in de markt zetten van de vinding en de afspraken die gemaakt zijn over licentieverkoop en inkomsten uit aandelen.'
Commercialisering van een vinding hoeft een publicatie niet in de weg te staan, zegt Enter. `We hebben onlangs een tweetal vindingen binnen twee weken beschermd met een octrooi.' Belangrijk is wel dat de onderzoeker zich tijdig meldt bij het team. `Het wordt soms heel lastig om een technologie en de waarde hiervan te beschermen als er al afspraken zijn gemaakt met marktpartijen of andere onderzoeksinstituten.'