Nieuwe zonneauto in actie

| Redactie

Snelheidstest, slalommen, noodstops en heuse wildroosters. The RED Engine, de nieuwe zonneauto van Solar Team Twente, is de afgelopen tijd uitvoerig getest. Vrijdagmiddag was de zonnewagen voor het eerst in het openbaar in actie te zien. Het FBK-Stadion in Hengelo vormde het toneel voor de testdag voor partners en belangstellenden.

Photo by: Gijs van Ouwerkerk

Coureur Tom Kooyman steekt zijn duim in de lucht als hij het eerste rondje op de atletiekbaan in het FBK-Stadion heeft voltooid. Hij gooit er een paar slaloms uit en onderhoudt via de portofoon nauw contact met testleiders Wouter en Jelle, die de prestaties van de The RED Engine (139 kilo, 4,5 meter lang) voortdurend monitoren. Een echte simulatie van de omstandigheden in Australië wordt op deze bewolkte dag natuurlijk niet nagebootst. In oktober zullen de coureurs soms vier uur achtereen de auto besturen en loopt de temperatuur in de cabine op tot vijftig graden. Nuttig is de testrit desondanks zeker.


Wildroosters in de outback

Teamleider Jeroen Endhoven (23, student CME) kijkt de testrondes vanaf de tribune tevreden aan. ‘In dit stadion kunnen we de topsnelheid, die op zo’n 145 km/h ligt, natuurlijk niet halen, maar slalommen, remmen en het zichtveld testen, kan wel. Bovendien is dit het eerste moment waarop de partners van Solar Team Twente de zonnewagen rijdend kunnen zien. Veel van hen hebben hun komst toegezegd en willen ons graag aan het werk zien. Tijdens eerdere tests hebben we de auto al over wildroosters gestuurd, die gaan we in Australië namelijk zeker tegenkomen. Verder moeten we ons zien te redden met de bochten en het stadsverkeer in de steden Darwin en Adelaide, dus daarom is rondjes rijden ook zeker nuttig. In de Australische outback zal het vooral rechttoe rechtaan zijn, maar daar moeten we bijvoorbeeld wel rekening houden met van die road trains (vrachtwagens tot soms wel vijftig meter lang, red.).’

Ambitie

Op wat gesleutel aan de luchtkappen na, verlopen de testrondes van Tom ondertussen vlekkeloos. Hij slalomt nog een paar keer langs de pionnen en test de remweg (die met 20 meter bij 50 km/h gelijk moet zijn aan die van een personenwagen).
Het gehele Solar Team Twente kijkt trots en enthousiast toe. Daarbij steekt Jeroen de ambitie niet onder stoelen of banken. ‘Een eerste plaats tijdens de World Solar Challenge
is zeker haalbaar. Ondanks het extra wiel dat de nieuwe zonnewagen heeft (de 21Connect had drie wielen, red.), heeft de nieuwe auto minder luchtweerstand. De elektrische systemen zijn betrouwbaarder en de algehele techniek is weer wat gevorderd. Dit in combinatie met ons sterke team zorgt ervoor dat we deze realistische ambitie koesteren.’
Op de vraag of hij deze middag ook zelf een paar rondjes zou willen rijden, laat Jeroen zich niet uit de tent lokken. ‘Alles is nu gericht op de vier coureurs en de zonnewagen. Dat komt misschien nog eens als we terug zijn uit Australië.’

World Solar Challenge

Meer dan 3.000 kilometer, van noord naar zuid, dwars door de Australische outback. Op 6 oktober start de World Solar Challenge, dé prestigieuze race voor auto's die rijden op zonne-energie. Samen met meer dan vijftig andere internationale deelnemers rijdt Solar Team Twente met haar zelfgebouwde zonneauto door de Australische woestijn. Het team van Saxion en Universiteit Twente doet mee in de Challenger Class, de Formule 1-klasse voor zonneauto’s. Het team wil binnen vier dagen finishen in Adelaide en overnacht in de outback.

Meer (technische) info en leuke weetjes over The RED Engine zijn te vinden op de website van Solar Team Twente.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.