Van een onthulling van de zonneauto van Solar Team Twente was vanmiddag geen sprake meer. Die primeur was woensdag al gegaan naar koning Willem-Alexander en koningin Máxima. In de Grolsch Veste werd de wagen gepresenteerd voor de sponsors van het team, voor vrienden en bekenden en voor andere belangstellenden.
The RED Engine is de opvolger van de 21Connect, de zonnewagen waarmee Solar Team Twente in 2011 als vijfde eindigde in de World Solar Challenge, een race van 3000 kilometer door de Australische woestijn voor auto’s op zonne-energie. Grootste verschil met zijn voorganger is het gewicht (139 nu om 180 kilo twee jaar geleden) en het aantal wielen. De 21Connect had er drie, The RED Engine rijdt op vier.
Erik Krämer: 'We willen winnen, voor minder gaan we niet naar Australië.' Foto: Gijs van Ouwerkerk
Dat komt door ingrijpende reglementswijzigingen vanuit de organisatie, legt Erik Krämer uit. De 22-jarige werktuigbouwkundestudent is een van de vier coureurs van het team. ‘De veiligheidseisen zijn verscherpt en dat heeft drastische gevolgen voor het ontwerp van de auto. Behalve dat alle zonnewagens vier wielen moeten hebben, moet de coureur veel meer hoofdruimte krijgen. Daardoor is de canopy, waar de rijder met zijn hoofd in zit, twee keer zo groot als bij de vorige zonnewagen.’
Aerodynamischer
Opvallend is dat volgens Krämer The RED Engine aerodynamischer is dan voorgaande auto’s van Solar Team Twente. ‘Ondanks de vier wielen en ondanks de grotere canopy. We hebben de wielkappen smaller gemaakt. Wat we nog nooit hebben gezien bij de concurrentie is ons dikke vleugelprofiel. Andere teams hebben tot nu toe altijd een platte vleugel gehad, maar doordat die bij ons dikker is, kan de coureur in de vleugel zitten. Daardoor steekt er geen bak onder de auto uit. Die bak zou een flinke verstoring zijn van de aerodynamica. Met dit concept verwachten we veel winst te halen.’
Voor de zonnewagen heeft het team een speciale carbonvezel gebruikt die ook in de Formule 1 wordt toegepast. Hierdoor is de auto lichter dan ooit: 139 kilo. Krämer is niet bang dat The RED Engine daardoor kwetsbaarder wordt voor windvlagen. ‘Doordat we nu op vier wielen rijden is de auto sowieso al veel stabieler.’ De coureur denkt dat de topsnelheid van de auto rond de 145 kilometer per uur ligt.
Krämer omschrijft The RED Engine als een ‘heel simpele auto, maar heel betrouwbaar’. Het team heeft de elektronica in modules opgebouwd. ‘Alles zit gegroepeerd op een chip, of in een kastje. Daardoor hoeven we minder te sleutelen maar kunnen we een heel kastje in een keer vervangen als dat nodig is.’
Winnen is het doel
‘We willen winnen, voor minder gaan we niet naar Australië’, zegt Krämer resoluut als hem naar het doel van het team wordt gevraagd. Dat zeiden zijn voorgangers in 2011 trouwens ook, maar die redden het niet. ‘Klopt’, erkent hij. ‘Maar we hebben nu een betere auto: lichter en veel areodynamischer.’
‘Wij hebben er voordeel van dat voorgaande teams steeds verschillende auto’s hebben gebouwd’, vervolgt Krämer. ‘We zijn in Twente gewend om elke keer een nieuwe wagen neer te zetten. Topteams uit de race hebben maar één concept dat ze steeds iets hebben verbeterd. Zij zijn niet gewend om een heel nieuwe auto te bouwen en dat zullen ze nu wel moeten door de reglementswijzigingen. Ik denk dat wij daar beter op hebben kunnen inspelen.’
De World Solar Challenge vindt plaats van 6 tot 13 oktober 2013. Komende week begint het Solar Team Twente met testen en verder afstellen van The RED Engine. Half augustus vertrekt het team naar Australië.