Zoals verwacht heeft een aantal studenten zich sinds de aankondiging van vorige week bij het Student Services gemeld. ‘Dat hadden we ook wel verwacht, aangezien het geen superstudentvriendelijke maatregel is. Veel vragen zich af hoe ze in september genoeg geld bij elkaar moeten krijgen. Tot augustus wordt er immers nog per maand betaald, daarna moet in één keer een kwart van het collegegeld voor dat jaar worden betaald. Vooral die overgang wordt heel moeilijk.’
Op langere termijn zal het aantal storneringen weer afnemen tot normaal niveau, is de verwachting. ‘De Universiteit Utrecht doet het al jaren en daar zijn niet meer problemen dan bij ons. Overigens is hier landelijk tussen universiteiten over gesproken en zijn we niet de enige die dit doet. Het kan simpelweg niet anders.’
Studenten die verwachten in de problemen te komen, worden doorverwezen naar de studentendecaan. ‘Als er enorme problemen zijn en de inschrijving komt om hele duidelijke reden in gevaar, dan sturen we ze door. Maar ook de decaan kan niet zo veel doen. In principe zeggen we tegen iedere alternatieve regeling ‘nee’.’
Een deel van de studenten maakt zich niet alleen zorgen om de maatregel, maar is ook boos. ‘Sommige studenten zijn er wel echt verontwaardigd over. Dat is logisch. Wij proberen ze het uit te leggen en wijzen ze op de toelichting die we op internet hebben gezet.’