Lengte YouTube-ad is onbelangrijk

| Redactie

Open een willekeurig filmpje op internet en de kans is groot dat je te maken krijgt met zogenaamde 'pre-roll video-advertenties'. Door het succes van online video's op bijvoorbeeld YouTube is het de snelst groeiende advertentievorm. Tegelijkertijd wekken de advertenties bij de gebruiker vaak genoeg stevige ergernis. UT'er Daniël Kusse deed voor Communication Studies onderzoek naar het effect van dergelijke reclames. Daaruit blijkt onder meer dat een lange pre-roll advertentie niet als irritanter wordt ervaren dan een kort reclamefilmpje.

Kusse stoort zich altijd al aan de advertenties. 'Ze zijn heel irritant, terwijl niet bekend is wat het effect is. Daarom ben ik er in gedoken: mijn onderzoeksresultaten zijn compleet nieuw.' Het onderzoek biedt nuttige inzichten voor adverteerders. Zo blijkt dat vooral de inhoud bepaalt of een filmpje als irritant wordt gezien. 'Een advertentie van Adidas over voetbal wordt significant minder storend ervaren bij een filmpje met een samenvatting van een voetbalwedstrijd. Zo'n overlap vindt de gebruiker fijn.'

Minder voor de hand liggend is de invloed van de lengte van een advertentie op de irritatie bij de gebruiker. 'Mensen hebben geen negatievere ervaring en klikken niet vaker weg als de advertentie langer duurt. Ook de mogelijkheid om de advertentie na een bepaalde tijd door te spoelen heeft eigenlijk geen invloed op de irritatie. Dat had ik niet verwacht. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bij televisiereclames wél vaker wordt gezapt als een advertentie te lang duurt.'

Daniël Kusse studeert morgen af op de Universiteit Twente.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.