Tegenslag voor Green Team Twente

| Redactie

Door het slechte weer moest Green Team Twente een dag eerder dan verwacht de baan op tijdens de Shell Eco Marathon, een Europese zuinigheidswedstrijd die dit weekend verreden wordt in Rotterdam. De auto van de UT-studenten was er duidelijk nog niet klaar voor. Door problemen met de motorcontroller wist de waterstofauto UTMotive nog geen geldig resultaat neer te zetten.

Vandaag stond een testdag op het programma, maar jullie moesten al racen. Hoe zit dat?

Jorn Reijmer van Green Team Twente legt uit: ‘Het programma is omgegooid in verband met het slechte weer. De prototypeklasse kan niet rijden in de regen. Die auto’s hebben bijvoorbeeld geen wielbakken, waardoor opspattend regenwater bij de elektronica kan komen. Voor ons is dat geen probleem, wij doen met UTMotive mee in de urbanconcept-klasse (deze auto’s moeten aan meer eisen voldoen en lijken meer op gewone personenauto’s dan de voertuigen in de prototypeklasse, red.). Donderdagavond hoorden we dat we vanochtend de baan op moesten.’

En hoe ging het?

‘We hebben tien rondjes van circa 1,6 kilometer gereden, maar het ging nog niet zo goed. Je hebt daar 39 minuten voor, maar wij kwamen anderhalve minuut te laat over de finish. We hebben dus nog geen geldig resultaat kunnen neerzetten.’

Hoe kwam dat?

‘Gisteren hadden we al wat problemen met de motorcontroller. Die bepaalt hoeveel energie naar de motor gaat. Omdat we ‘m niet goed onder controle konden krijgen, hebben we besloten met de motorcontroller van vorig jaar te gaan rijden. Dat pakte verkeerd uit, want die bleek onze motor niet goed aan te sturen. De motor had daardoor te weinig vermogen. Overigens gaat het sowieso nog niet vlekkeloos. Gisteren tijdens het testen brak een as in de wielophanging. Die hebben we moeten vervangen.’

Wanneer doen jullie een nieuwe poging om een geldige tijd neer te zetten?

‘We mogen nog drie keer rijden, maar het is onduidelijk wanneer. Waarschijnlijk doen we die pogingen zaterdag en zondag. Eerst gaan we sleutelen. We kijken of we de motorcontroller van vorig jaar kunnen afstemmen op onze motor. Lukt dat niet, dan hebben we ook nog een andere motor bij ons die we kunnen gebruiken.’

Jullie moeten dus nog flink aan de bak om je titel van vorig jaar te kunnen verdedigen?

‘Absoluut, maar we gaan er vol voor. Ik heb geen idee hoe de andere tien teams het in onze klasse doen, maar ik denk dat er vandaag maar enkele auto’s een geldig resultaat hebben neergezet. Ik heb er in ieder geval ook een paar het circuit afgeleid zien worden.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.