Het vraagstuk dat Sandd, zakelijk postbezorger in Nederland, de studenten in de finale voorlegt om op te lossen, is gebaseerd op de werkelijkheid en daarmee een afspiegeling van de dagelijkse praktijk voor een Young Executive bij BoerCroon. De opdracht, die laat zien welke studentenvereniging beschikt over het meeste managementtalent van Nederland, wordt aangedragen door Sandd, de zakelijke postbezorger van Nederland.
De precieze opdracht waarmee de teams van 12 studenten, aan de slag gaan, wordt op de dag zelf bekendgemaakt. De studenten kunnen rekenen op ‘een pittige opdracht’ waarbij ze gevraagd wordt een nieuwe dienst van Sandd te ontwikkelen. Het bedrijf wil met de uitdagende opdracht de studenten prikkelen om op zowel een analytische als praktische manier het beste uit zichzelf te halen en na te denken over een hedendaags uitdaging voor de organisatie. De studentvereniging die met het meest creatieve conceptkomt, wint een geldbedrag en inzet van een consultant van BoerCroon ten behoeve van de eigen vereniging.
Bij de voorgaande BoerCroon Business Battle finale werd een vraagstuk van Heineken op een creatieve en enthousiaste manier beantwoord door de studenten. Zo werd de bierkini bedacht door het Leidse Minerva toen Heineken de studenten vroeg om het drankje Jillz te introduceren. Dit jaar vindt de battle plaats op 16 mei in Club Trouw in Amsterdam waar de strijd begint om 10:00. De avond wordt afgesloten met een groot feest om de overwinning te vieren.