'Ik weet niet of we kunnen winnen'

| Redactie

Voor de mannen van Green Team Twente is er voorlopig nog genoeg werk aan de winkel. Ze strijden over tweeënhalve met hun zogenaamde ‘UTMotive’ tijdens de Shell Eco-marathon om de titel ‘meest zuinige auto’. Tijdens een testrit afgelopen vrijdag bleek nog niet alles op rolletjes te lopen. ‘De auto stuiterde over de baan,’ vertelt Jorn Reijmer.

Reijmer: ‘Hoewel de testrit goed ging, moet er wel echt nog het één en ander gebeuren. De demping bleek niet voldoende waardoor de auto stuiterde. Bovendien is de drukregelaar van de waterstoftoevoer niet goed. Doordat die toevoer niet goed werkte, kwamen we uiteindelijk zelfs stil te staan.’

De dag begon al in mineur toen er een fout in het elektronisch circuit bleek te zitten. Iets ogenschijnlijks simpels als claxonneren legde alle elektronica plat. ‘Toeteren kostte zo veel energie dat de rest niet meer werkte. Daardoor konden we pas laat de baan op, omdat we dat direct moesten verhelpen. Nu blijven er verder nog wat kleinere dingen over. Er zit bijvoorbeeld nog wat speling op de stuurinrichting en we moeten bezig met de ruitenwissers en zijspiegels.’

Eerder liet het team van de UT weten te gaan voor ‘1 op 1000’. Reijmer: ‘Vorig jaar konden we met 1 liter 727 kilometer rijden. Hoe het verbruik nu werkelijk is, weten we eigenlijk niet. Dat moeten we nog testen, maar 1 op 1000 is nog steeds realistisch, onder meer omdat we nu veel lichter zijn.’

Vorig jaar won Green Team Twente de energiezuinige marathon. Of dat dit jaar weer haalbaar is, weet Reijmer niet. ‘Dit jaar doet er een voor ons nieuwe tegenstander mee uit Nantes. Zij kwamen tot vorig jaar uit in een andere klasse en wonnen. Die houden we voortdurend in de gaten. Zij werken er met veel meer studenten aan en zijn al jaren bezig. Met zulke concurrentie durf ik niet te zeggen dat wij wel weer gaan winnen, al gaan we dat wel proberen. We rekenen in ieder geval op een plaats bij de top 3.’

Op woensdag 8 mei presenteren de UT’ers hun auto aan sponsoren en belangstellenden. De onthulling vindt plaats in gebouw Waaier, zaal WA2 en begint om 16:30 uur. De UTMotive moet dan klaar zijn. ‘Daarna willen we alleen nog bezig gaan met het optimaliseren van de rijstrategie,’ aldus Reijmer.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.