De studenten
Veel van de studenten krijgen te maken met een casus die niets met hun opleiding te maken heeft. Een team van technische studenten denkt in de zon na over een campagne waarmee een enkeltje Mars aantrekkelijk gepresenteerd kan worden. ‘Dat is heel lastig, maar tegelijkertijd best wel cool. We worden gedwongen na te denken over iets totaal anders dan waar we in onze studie mee bezig zijn.’ In de brainstorm blijkt het vooral te gaan over wat ‘cool’ en ‘niet cool’ is aan de geopperde ideeën. ‘Het moet er wel een beetje vet uitzien,’ roept een student. Om vervolgens te constateren dat het plan misschien toch niet haalbaar is.
Binnen buigt een team van A.S.V. Taste zich over een casus van elektronicabedrijf Thales. De teamleden vormen in het dagelijks leven het bestuur van de vereniging, maar zijn niet de enige Taste-vertegenwoordiging. ‘Dat is het leuke: we kennen heel veel mensen uit andere teams. Tussen de teams bestaat echt concurrentie en we helpen elkaar niet, maar de sfeer is heel relaxed,’ vertelt Daniël Janson, voorzitter van de vereniging.
Het bestuur van Taste heeft nog mazzel, vinden de teamleden. De opdracht van Thales biedt genoeg mogelijkheden voor een niet te technische aanpak. ‘Ik was daardoor direct wel enthousiast,’ zegt Dirk Jonkman. ‘Al is het wel lastig om iets te bedenken dat interessant en haalbaar is voor het bedrijf.’
De bedrijven
Mike Balm, business developer bij Thales, herkent dat. ‘De ideeën die hiervandaan komen, zijn vaak heel extreem. We hebben daarom meegegeven dat de oplossing politiek en economisch haalbaar moet zijn. Maar voor ons is dit zo interessant, omdat de studenten nadenken over iets waar ze nog nooit over na hebben gedacht. Ze denken dus volledig out of the box.’ De laatste twee edities werd het evenement gewonnen door een team dat een casus voor Thales uitwerkte. ‘Vorig jaar bedachten studenten de ‘bierknop’. Dat was een app waarmee we bezoekers van een evenement op afstand bier lieten bestellen, maar we door middel van gps tegelijkertijd het gedrag van de bezoekers in de gaten hielden. Dat idee hebben we ook echt uitgevoerd.’
FloraHolland legt voor het eerst een casus voor aan de studenten. ‘We zoeken naar een manier om onze toegevoegde waarde te houden in een veranderende markt,’ vertelt Frank van der Zande, consultant van de bloemenveiler. ‘We hopen op zo divers mogelijke input, al is voor ons nog onduidelijk wat het precies gaat opleveren. Tegelijkertijd is dit voor ons natuurlijk ook gewoon een kans om in contact te komen met potentiële nieuwe werknemers.’
De dagvoorzitter
BNN-presentator Patrick Lodiers treedt tijdens Create Tomorrow op als dagvoorzitter. ‘Normaal gesproken vind ik dat heel erg saai,’ vertelt de Zeeuw. ‘Maar hier zitten jonge mensen die nadenken over dingen die eigenlijk helemaal niet kunnen. En dat vind ik dan weer te gek. Zo proberen we bij BNN ook te denken.’
Op de vraag of Lodiers niet erg ver uit de richting is, reageert hij bijna verontwaardigd: ‘Nee joh, ik ben weer thuis! Ik kwam hier ook voor Laughing Matters en sliep toen in hetzelfde hotel. Helaas kon ik niet weer dezelfde kamer krijgen, maar ze zeiden wel: ‘je bent er weer!’’