‘Gebruik vooral je boerenverstand’

| Natasja Schaafsma

Voedingswetenschappers Manon van Eijsden en Michelle van Roost gaven gisteravond bij Studium Generale een lezing over dieethypes. Ze vertelden waarom vele diëten maar kort werken en hoe een eetpatroon aanpassen wél goed aanslaat.

Geen slechte timing voor deze lezing, met de kerstdagen, oud en nieuw en vervolgens vele goede voornemens voor de deur. Veel mensen hebben wel eens een dieet gevolgd, of een poging gedaan tot, zo bleek ook gisteravond in het Amphitheater. Van Eijsden en Van Roost vielen direct met de deur in huis. ‘Steekt u maar even uw hand op, wie in deze zaal volgde wel eens een dieet?’ De handen schoten de lucht in. De voedingswetenschappers somden vervolgens de belachelijkste diëten op en lieten talloze dieetboeken zien. Alleen Bol.com geeft al duizenden hits. ‘Maar, waarom bestaan er zo veel dieetboeken?’ vroeg Van Roost aan de zaal. ‘Als een bepaald dieet zou werken, zijn er helemaal niet zoveel verschillende boeken nodig.’

Eetsnelheid

Van Eijsden speelde een video af op het scherm. Deze video liet zien hoe een kilo druivensap binnen anderhalf minuut weggedronken wordt, terwijl dezelfde hoeveelheid in vaste vorm negentien minuten duurt om op te eten. De testpersoon genoot overigens niet van het eten van een kilo druiven. Het was erg veel en ze smaakten ook niet lekker omdat het buiten het seizoen was. Wel voelde hij zich een stuk sneller verzadigd. De voedingswetenschappers legden uit dat dit komt omdat vloeibaar voedsel te snel opgedronken wordt om jouw lichaam een signaal te laten sturen naar je hersenen dat je vol zit. Wanneer je kauwt duurt het langer om dezelfde hoeveelheid te eten, en is er genoeg tijd om dit signaal wel binnen te krijgen.

Hetzelfde gaat op voor de grootte van porties, legde Van Roost uit. De zakken chips in de supermarkt zijn, zonder dat het opvalt, groter geworden in formaat. Wanneer je dit op een rap tempo eet heb je dus onbewust meer chips gegeten, tot je hersenen een signaal geven dat je vol zit. Maar naast de ‘bekende’ ongezonde snacks in de supermarkt gaat dit ook op voor een broodje pindakaas. Meer beleg op brood doen geeft veel meer voedingsstoffen per hap. Toch duurt het net zo lang tot jouw lichaam het signaal stuurt dat je vol zit. Dit signaal wordt na ongeveer twintig minuten verzonden, aldus Van Roost. ‘Onthoud dit dus wanneer je een extra keer opschept. Je ogen zijn groter dan je maag.’

Keuzes

M&M-mix, Doritos roulette, bonbons, bittergarnituur. Deze verschillende hapjes hebben volgens de voedingswetenschappers één ding gemeen: ze zijn gemengd. En gevarieerd eten vinden wij lekker. Wanneer iets een monotone smaak heeft, eet je er al snel minder van. Een goede tip is dus ook om minder keuzes aan beleg op de ontbijttafel te hebben staan. ‘Ook is dit de reden dat veel soorten diëten heel goed aanslaan’, merkt van Roost op. ‘Bij een brooddieet eet je de hele dag brood, erg monotoon. En denk ook aan het sherrydieet. Wanneer bij elke maaltijd een glas sherry staat, gaat alles hetzelfde smaken.’

Guilty pleasures

Eten van Eijsden en van Roost zelf alleen maar gezond? Nee, ook zij hebben zogenaamde guilty pleasures, vertelden ze. Voor van Eijsden is dit chips, en Van Roost importeert haar favoriet, nougatti, uit ons buurland België. Tips voor een gezonde levensstijl konden ze wel geven. ‘Varieer, houd een vast eetritme aan, eet niet te vaak, neem dranken zonder suiker, denk aan de eetsnelheid en ook aan de grootte van de porties.’ En misschien wel de belangrijkste tip: ‘Gebruik vooral je boerenverstand.’