‘Qua werving moeten we het hebben van relaties’

| Leon Holweg

Hoe komen start-ups aan personeel in deze tijd van nijpend tekort aan arbeidskrachten? In de onlangs uitgebrachte 4TU Carrière Special geven vier jonge ondernemers antwoord. Leon Schipper van Aryzon trapt af. 'Het meeste gebeurt via via.'

Photo by: Arjan Reef

Betaalbaar, schaalbaar, eenvoudig in gebruik en met een schat aan mogelijkheden. Dat is de Aryzon headset, een simpele virtual reality-bril die 3D augmented reality bereikbaar maakt voor iedereen. Oud-UT-student Leon Schipper is een van de oprichters van de Twentse start-up.

‘Onze headsets zijn geen gimmick,’ zegt Leon Schipper (30). ‘Verschillende sectoren gebruiken onze brillen die content geometrisch weergeven. Denk bijvoorbeeld aan musea om voorwerpen of kunst tot leven te wekken. Ook voor architectonische toepassingen zijn ze uitermate geschikt en National Geographic in Canada gebruikt onze headsets om tekeningen van de sterrenhemel te visualiseren.’

Verschil

‘Veel mensen weten nog steeds niet wat precies het verschil is tussen augmented reality (AR) en virtual reality (VR)’, vertelt Schipper. ‘Het is heel simpel. Bij VR zit je opgesloten in een virtuele wereld, bij AR wordt er iets toegevoegd aan de wereld waarin je je al begeeft.’

De Aryzon headset is van karton gemaakt en je schuift er een smartphone in. In tegenstelling tot Google Cardboard kijk je bij Aryzon niet direct op het scherm van je smartphone, maar naar de echte wereld waarbij door een spiegel en een lens een holografisch beeld wordt geprojecteerd. Dit gebeurt via de Aryzon-app en de speciaal ontwikkelde software die je bij de headset krijgt.

Aryzon richt zich momenteel op toepassingen in het onderwijs en de gezondheidszorg. ‘We willen onderwijs intuïtiever en leuker maken. Scholieren leren beter als lesmateriaal in 3D wordt weergegeven. Dit wijzen leercurves uit. Je onthoudt de stof beter dan wanneer je een platte tekst op het scherm leest. Vandaar dat het onderwijs een interessante markt is voor ons.’

Evenals de gezondheidszorg. ‘Het Medisch Spectrum Twente heeft al kennis gemaakt met de brillen van Aryzon. ‘Voor het MST maakten we een boekje waar een aapje uit tevoorschijn komt. Dit maakt opgenomen kinderen aan het lachen. Ook kunnen zij de brillen inkleuren.’

Personeel

‘Qua werving moeten we het voornamelijk hebben van relaties. Het meeste gebeurt via-via. Maar uiteraard plaatsen we ook vacatures. Er is plek bij ons voor afstudeerders. In het verleden hebben we een afstudeerder gehad van de bachelor industrieel ontwerpen. Zij keek naar de toepassing voor het ontwerp van kinderspeelgoed. Een ander heeft voor zijn bachelor International Business Administration stage bij ons gelopen, waarbij de bedrijfsstrategie onder de loep is genomen. We zijn ook bezig met een nieuwe vacature voor een stageplek bij Aryzon in samenwerking met Benchmark Electronics. Deze vacature moet nog gemaakt worden, maar is al besproken met de faculteit waar we ook een goede samenwerking mee hebben.’

UT Challange

Aryzon werd in 2016 door vijf studenten industrieel ontwerpen opgericht. In 2017 won de start-up de categorie ‘prototyping’’ van de UT Challenge. Daar voor lanceerde het bedrijf het idee op Kickstarter en haalden ruim 25.000 euro op, goed voor ruim achthonderd brillen. Vorig jaar ontving het bedrijf een TOP-regeling, een subsidie om sneller stappen te zetten in de ontwikkeling en het finetunen van de headset en software.