‘Make change with change’

| Leon Holweg

De UT-startup IMPULSE behoort tot de vijf ‘meest veelbelovende sustainability web startups’ volgens The Next Web, een platform voor web startups . IMPULSE biedt consumenten de mogelijkheid de CO2-uitstoot van consumptiegoederen bij aanschaf te compenseren.

Het team van IMPULSE met van links naar rechts: Raul da Silva, Werner Schouten en Lefika Otisitswe.

Dankzij de nominatie is IMPULSE uitgenodigd voor de TNW Conference 2019, een conferentie voor startups van tech-bedrijven. Het bedrijf wordt gerund door de UT-studenten Werner Schouten en Lefika Otisitswe. Daarnaast is ook oprichter van Shira International Group, een adviesbureau voor onder andere startups, Raul Da Silva, erbij betrokken.

 Hoe is IMPULSE ontstaan?

‘In 2018 zat ik een paar maanden in de VS. Daar ontdekte ik dat je bij de aanschaf van vliegtickets een extra bedrag kunt bijbetalen, ter compensatie van de CO2-uitstoot van de vliegreis. Zodoende ontdekte ik hoe makkelijk en uitvoerbaar het is om CO2-emissie te compenseren. Ook kwam ik erachter dat dit nog niet voor consumptiegoederen beschikbaar is. Het idee voor IMPULSE was geboren, en bij terugkomst in januari 2019 zette ik, samen met Lefika Otisitswe en Raul Da Silva, de startup daadwerkelijk op.

Wat doen jullie precies?

‘We berekenen, in samenwerking met webshops, hoeveel broeikasgassen er vrijkomen bij de vervaardiging en het transport van alle producten die worden aangeboden door de webshops. We richten ons momenteel voornamelijk op de mode-industrie. Voor de uitstoot van broeikasgassen van bijvoorbeeld een broek of shirt, moet je denken aan wat er allemaal vrij komt bij het naaien, het weefproces, de chemicaliën en de energie die ermee gemoeid is. Aan de hand van deze berekening, stellen we een prijs vast voor de compensatie van de exacte uitstoot van ieder product. Vervolgens bieden we consumenten de mogelijkheid om, bij afrekening, de CO2-uitstoot van de aangeschafte producten te compenseren door een klein beetje extra te betalen. Het compensatiebedrag is bij consumentenproducten veel lager dan bij de aanschaf van een vliegticket, in de orde van grote van 10 tot 15 eurocent per product. Dat maakt het laagdrempeliger. Vandaar ons motto: Make change with change.’

En verder?

‘We nemen de taak op ons om verduurzamingsmogelijkheden te creëren. Een stichting waar we mee samenwerken, heeft projecten lopen in Costa Rica (windpark) en Oeganda (zonneparken), en deze stichting voorzien we van investeringen. Dit zien we als een mooie kans op exposure voor onze startup. Aan mogelijke partners willen we laten zien dat we een hoog potentieel hebben op het gebied van innovatieve duurzaamheid.’