Theater

| Roy van Zijl

Roy van Zijl (22) is masterstudent werktuigbouwkunde én een talentvol atleet. Hij schrijft om de week een column voor U-Today, over wat hem opvalt op de campus.

Photo by: Annabel Jeuring

Ik besteedde Oud en Nieuw op zijn Garfields; liggend op de bank met een bak lasagne. Het is niet gebruikelijk dat ik mijzelf vergelijk met een tweedimensionaal met potlood getekend en haarbal uitspugend beest waar ik ook nog eens extreem allergisch voor ben. Hierdoor mag het goede voornemen om niet gek te worden dit jaar dus ook de prullenbak in. Al kwam ik qua luiheid wel in de buurt van onze oranje vriend.

Het voordeel van op deze manier de laatste dag van 2020 doorbrengen: genoeg tijd om de oudejaarsconferences goed te bekijken. Ik ben groot fan van stand-up comedy en probeer vaak (en redelijk onsuccesvol) op zo’n manier verhalen te vertellen. Er is immers geen betere manier om een buikspier te verrekken dan met een fikse lachbui.

Al kijkende naar deze shows viel me wel iets op. De meeste comedians/tv-persoonlijkheden zijn haast een persiflage van henzelf. Youp van ’t Hek geeft de ‘zeurende bejaarde’ een nieuwe dimensie, Jochem Myjer gebruikt zijn ADHD ten volste en – geloof het of niet – het productiebedrijf van Guido Weijers heet Loens Media. Allemaal een kwestie van slimme marketing?

Stiekem denk ik dat we allemaal wel eens acteurs zijn. Niet door het feit dat we nu ineens voor een camera zitten tijdens colleges, maar meer omdat bepaalde situaties bepaald gedrag vereisen. Hoogstwaarschijnlijk gedraag je je anders bij een luxe diner met de schoonfamilie dan aan tafel met je eigen huisgenoten. En daar is op zich niets mis mee. Sterker nog, het is heel logisch.

Het zette mij wel aan het denken… Welke van deze situaties geeft mij als persoon het beste weer? Ik kan oprecht geen antwoord bedenken, mede door mijn goede voornemen om niet te lang over dingen na te denken, maar het is een leuke vraag om eens aan jezelf te stellen.

Het leven is wat dat betreft net als theater; iedereen speelt zijn of haar rol(len) in verschillende settingen. Het grote probleem is dat niemand zijn tekst kent of heeft kunnen repeteren. Alsof je direct voor een vol Carré wordt neergezet. Gelukkig mag er nu geen publiek naar binnen.

Er zijn nog wel wat dingen die ik mis in de grote voorstelling van het leven: dansnummers en special effects. Laat ik me daar eens op richten voor dit nieuwe jaar, 2021 here we come!

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.