Ik dacht dat ik na het overleven van TOM ?.0 wel klaar was met groepsopdrachten. Maar daar zat ik weer, vijfde keer deze week, met mijn laptop half over de rand van een te klein tafeltje in de Technohal. Geen projectruimte, want we hadden geen tryhard met ontwikkelde prefrontale cortex in de groep.
Terwijl we de sporen van ons werk-jij-dit-uit-dan-doe-ik-dat-beleid gladstreken in het eindverslag, scrolde ik stiekem door de Osiris Course Catalogue. Op zoek naar mastervakken zonder groepswerk. Spoiler: die bestaan (bijna) niet. ‘Samenwerking’ is het modewoord van elk vak. Vast als voorbereiding op ‘de echte wereld’.
Alleen is doelloos in groepen werken niet hetzelfde als leren samenwerken. Het is eerder een inwijding in de overlevingskunsten van de half-functionerende, en vooral gefrustreerde, student. Inmiddels ben ik daarin behoorlijk gespecialiseerd. Datumprikkers sturen, notulen maken, wachten op die ene groepsgenoot die al drie dagen offline is en af en toe in een kussen schreeuwen: allemaal ont-zet-tend nuttige vlieguren voor mijn latere beroepsleven.
Ik heb het grootste probleem met de hoeveelheid groepswerk. Elk vak lijkt te beginnen met de zin: ‘Vorm een groepje van vier’. Maar als ik de eindtermen van biomedische technologie bekijk, zie ik maar bij vier van de 47 punten iets staan waarvan ik denk: ja, dáárvoor heb ik groepswerk nodig. De rest zou ook prima individueel kunnen. Waarom moet dan elk vak in een groep?
De docent in mij hoeft daar niet lang over na te denken. Twintig groepsverslagen nakijken is een dag werk. Honderd individuele een week. Vanuit dat perspectief is groepswerk efficiënt, maar aan de studentkant, met drie groepsopdrachten tegelijk, is het een logistieke nachtmerrie. Balancerend tussen vijf verschillende roosters leer je geen teamwork. Je werkt alleen met anderen eromheen. Het programmeerwerk gaat naar de beste hackerman, de columnist schrijft het verslag en de derde verdwijnt een paar dagen. Maximale efficiëntie richting het eindproduct.
Misschien is het tijd dat we samenwerken, vooral aan minder groepswerk.
Zodat samen werken weer samenwerken kan worden.