Gamen met één knop? UT-student maakt het mogelijk

| Peter Koehorst

UT-student Pablo San Gregorio ontwikkelde samen met zijn compagnon Iván McGill een one button game: Data Garden. Tijdens het Enschedese The Overkill Festival beleeft dit spel deze week zijn debuut.

Pablo San Gregorio (links) en Iván McGill hebben een one button game ontwikkeld: Data Garden.

San Gregorio is de techneut, McGill de artistiekeling. Samen noemen ze zich Shaman Garage. Data Garden is de eerste volwassen game dat het duo ontwikkelt. Bijzonder aan deze, zoals ze het zelf noemen story-driven videogame, is dat het wordt gespeeld met één knop.

Zonder de UT was het spel volgens San Gregorio nooit zo goed geslaagd. ‘Bij het DesignLab zijn mijn ideeën tot leven gekomen. Het is een plek waar je veel steun aan elkaar hebt. Ik heb veel hulp gehad bij het ontwikkelen. Van iedereen leer je wel iets.’

Feedback

Vooral de verwachtingen van de gebruikers waren voor de twee een uitdaging. San Gregorio: ‘Gamers zijn gewend om meerdere knoppen te gebruiken. Om dan ineens met één knop te spelen, vergt een heel andere instelling. Tijdens de ontwikkeling voegden we steeds meer aan het spel toe om zo aan de wensen van de spelers te voldoen. We maakten dan ook volop gebruik van de feedback die we de afgelopen negen maanden kregen bij Sickhouse. Die feedback, zowel van ontwikkelaars als van professionele gamers, gebruikten we voor het ontwikkelen van de game.’

'Volop gebruikgemaakt van feedback'

Het project is door de twee Madrilenen speciaal ontwikkeld voor The Overkill Festival, in opdracht van Sickhouse, de organisator van festival. Als host van het jaarlijkse programma ‘the Sickhouse Gaming Trajectory’ worden lokale gamemakers ondersteund in het creëren van een nieuw spel. De makers krijgen daarbij professionele begeleiding van zowel Sickhouse als externen. De keuze viel dit jaar dus op Shaman Garage.

Rolverdeling

San Gregorio (25) volgt een master in Interaction Technology aan de UT. Vanuit het DesignLab was hij precies negen maanden bezig met de ontwikkeling van Data Garden. McGill (ook 25) zorgt voor de animaties. De rolverdeling is ook terug te vinden in het spel: het is een hybride game waar de technische mogelijkheden net zo belangrijk zijn als de visuals.

Dat er slechts negen maanden tijd was, is ook de belangrijkste reden voor een spel waarvoor slechts één knop genoeg is. Het zou ontwikkelingstijd besparen. Maar ja, als je eenmaal bezig bent, dan wil je toch het beste resultaat. Dat is volgens McGill zeker gelukt. Sterker: ‘We zijn zelf verrast hoe goed het werkt. We hebben er ook heel veel van geleerd. Het helpt ons zeker om in de toekomst vaker de grenzen van de technische mogelijkheden op te zoeken.’

Speels programma

McGill: ‘We hadden de afgelopen maanden bij de ontwikkeling ook veel steun van Zuraida Buter.’ Ze co-cureert The Overkill Festival en is bekend van onder meer het Playful Arts festival en de Global Game Jam. Ze houdt op vrijdag een speels programma met lezingen en panelgesprekken met kunstenaars en gamemakers.

'We zijn zelf verrast hoe goed het werkt'

Jong en oud: iedereen kan het spel spelen. Data Garden is namelijk een game waarin geen tekst wordt gebruikt. Het is een doorklikavontuur van 10 tot 15 minuten waar de speler wordt meegenomen in een verhaal. ‘Het lijkt een beetje op een korte film’, legt San Gregorio uit. Hoe het precies werkt? Kom daarvoor naar het festival. Het duo bouwde drie installaties waar bezoekers tijdens de openingstijden Data Garden kunnen spelen. En anders nog even geduld. Vanaf 1 december is het spel (ook op de computer en mobiel) te spelen op het platform Steam.

Toekomst

De heren hebben grote plannen in de toekomst. Als Shaman Garage gaan ze zich nog verder ontwikkelen met games waar kunst en technologie samensmelten. Een nieuwe opdracht is er ook al. San Gregiorio: ‘Voor Sokpop Collective, een onafhankelijke ontwikkelstudio voor videogames, ontwikkelen we een nieuwe game. Daarvoor krijgen we één maand de tijd. En daarna? Dan gaan we met onze one button game naar diverse festivals. Wie weet wat daar nog allemaal uit voortkomt.’

Wat is The Overkill Festival?

The Overkill Festival vindt tot en met zondag 19 november plaats in Enschede. Dit speelse festival, waar indie-games, digitale kunst en film centraal staan, draait om het thema ‘The Outburst of the Digital Swamp’. Plaats van handeling is de voormalige brandweerkazerne aan de Korte Hengelosestraat 1. Het volledige tijdschema, artiesten, performances, kunstwerken en workshops zijn te vinden op hun website.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.