Recensie: Al het studentikoze passeert de revue in première Huize Enschede

| Stan Waning

De theaterproductie Huize Enschede ging maandagavond van start in een bomvolle De Kleine Willem. Tijdens de première bleek dat een UT-hoogleraar de grote verdachte is in de even komische als spannende theaterserie.

Het is een bijzonder gezicht maandagavond: verspreid over de rijen in de theaterzaal lichten overal felle kleuren jasjes, polo’s en truien op van bekende Enschedese studentenhuizen. Scriptschrijver Bran Remie bezocht ze dit jaar allemaal, om tot het verhaal te komen van de theaterserie Huize Enschede. Een enkele aanwezige drinkt een colaatje, maar het overgrote merendeel geniet van een blikje speciaal gebrouwen Huize Enschede-bier.

Twents Onderwijsmodel

De theaterproductie gaf tijdens het eerste van de vier delen een inkijkje in een typisch studentenhuis. Hoofdpersonen zijn bewoners Tom – vernoemd naar het Twents Onderwijsmodel, Floor en Maurits. Ook is er in flashforwards een rol weggelegd voor een fictieve UT-hoogleraar, die de hoofdverdachte is van een incident op het studentenfeest dat centraal staat. Wat daar gebeurde moet blijken tijdens de volgende maandagen.

Op Huize Enschede rusten geen taboes. De soms even lompe als reële studentengedachten komen constant voorbij. Floor, Maurits en Tom brallen over zuipen, epische drankavonden, neuken, drugsgebruik, maar ook botsingen met het geloof van streng reformeerde ouders passeren de revue, wat weer botst met rondslingerende dildo’s in huis. Verder komen de bekende proost-tradities van grote studentenhuizen voorbij, net als het roze geschilderde Huize ‘t Pott, wat tot luid gejuich in de zaal leidt.

Het eerste deel sluit af met een cliffhanger waar Goede Tijden Slechte Tijden nog wat van kan leren. Of die scene over twee weken wederom een volle zaal trekt moet nog blijken. Aan het script en het acteertalent zal het niet liggen.

Geinteresseerden kunnen hier kaartjes bemachtigen voor de overige drie avonden.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.