‘Ouderdomsziekte’ kost Solar Boat Twente podiumplek

| Rense Kuipers

Solar Boat Twente behaalde bij twee raceonderdelen een podiumplek, maar een technisch mankement tijdens de slalom kostte het studententeam een podiumplek bij de Monaco Energy Boat Challenge. Teamleden Sam van Roosendaal en Boris Feldbrugge kijken desondanks zeer tevreden terug op afgelopen weekend. ‘De setting was surrealistisch.’

Hoe ging het zonnebootracen aan de Côte d’Azur?

Van Roosendaal: ‘Vrijdag begonnen we met de endurance race; drie uur achtereen zoveel mogelijk rondjes varen. Dat ging onwijs goed. We lagen lang tweede en zelfs een tijdje eerste – toen de latere wereldkampioen Sunflare een pitstop maakte. Uiteindelijk werden we derde. Op de zaterdag stonden twee onderdelen op het programma: de slalom en de championship race – een soort sprint. Bij de championship race werden we ook derde. Maar bij de slalom kwamen we helaas niet verder dan een negende plaats, waardoor we uiteindelijk in het eindklassement op de vierde plek zijn geëindigd.’

Waar ging het mis bij de slalom?

Feldbrugge: ‘We gebruikten de romp van de boot nu voor de derde keer. Met name het zoute water bij Monaco heeft de noodstop door de jaren heen aangetast, waardoor er af ten toe sprake was van een storing. Daardoor viel het hele systeem – en daarmee de boot – stil tijdens de slalomrace. Terwijl we ook op dat onderdeel goed bezig waren, de boot was ontzettend wendbaar. Dus er had zeker meer in gezeten, als we geen last hadden gehad van deze ouderdomsziekte.’

Al met al tevreden met het resultaat?

Van Roosendaal: ‘Absoluut. Ik kondigde het vooraf al aan, dat oud-teamleden zeiden dat we de wedstrijd maar eerst moesten zien uit te varen. Ik snap wel waarom. De zee is echt onverbiddelijk. En door de felle zon lopen de temperaturen van het materiaal hoog op. Het carbon was op een gegeven moment 80 graden Celsius, dan kun je de boel alleen maar koelen met zeewater.’

Is het nog gelukt om de boot te laten foilen?

Van Roosendaal: ‘We hebben de draagvleugels meegenomen. Na de geslaagde test op het Twentekanaal wilden we kijken of we de boot ook op zee konden laten foilen (dan tillen de draagvleugels de boot uit het water, vanaf een bepaalde snelheid, red.). Dat lukte wonderbaarlijk genoeg direct tijdens de eerste test. Daarom hebben we de draagvleugels ook onder de boot gezet tijdens een van de slalomraces. Echt veel voordeel hadden we er niet van, de boot was al wendbaar genoeg zonder draagvleugels. Maar dit biedt zeker perspectief voor een volgend team.’

Foto: Jitse Boonstra.

Hoe kijken jullie terug op de belevenis?

Van Roosendaal: ‘We zijn op de weg terug en staan nu in de file bij Lyon. Het is heel bizar in Monaco. Iedereen die je ziet rondlopen heeft wel een paar miljoen op de bankrekening. Daar loop je als studenten dan tussen, echt een surrealistische setting. Maar het was echt prachtig; het uitzicht, die azuurblauwe zee… Twente is natuurlijk ook heel mooi, maar dit was wel wat anders.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.