Overzicht: de ambitieuze doelen van de zeven UT-studententeams

| Rense Kuipers , Stan Waning

De zeven UT-studententeams zijn druk bezig om ook dit jaar weer maximaal te presteren. Waar werken ze naartoe? In welke wedstrijd moet het gebeuren? Wat zijn hun verwachtingen? En wat is de naam van hun auto, motor of boot? Een overzicht.

Een tweede doel van het DroneTeam is om indruk te maken op de 2022 UAS Challenge in Engeland, begin juli.

DroneTeam

DroneTeam Twente onthulde woensdag de drone voor dit jaar: Thunderbird. Wat opvalt is dat de drone met een propeller verticaal kan opstijgen, om vervolgens horizontaal verder te vliegen. Het team hoopt dat de drone op termijn humanitaire noodhulp kan bieden in moeilijk bereikbaar gebied.

Een tweede doel van het team is om indruk te maken op de 2022 UAS Challenge in Engeland, begin juli. Aan die wedstrijd doen ruim dertig internationale teams mee. Het Twentse team hoopt zich bij de drie beste teams te scharen. Dat betekent dat er werk aan de winkel is voor het team, want de testdagen begin dit jaar beloofden niet veel goeds. De drone stortte tot twee keer toe na een paar seconden neer. Volgens teamlid Wouter Gerritsen is daaraan gewerkt. Het aerodynamische ontwerp van de drone is verbeterd, waardoor die nu beter kan liften. Al moet dat in de praktijk tijdens komende testdagen uiteraard nog blijken. Voor die testdagen is het team nu bezig om de laatste dingen af te ronden.

Dé wedstrijd

2022 UAS Challenge
6 t/m 8 juli
Sewstern, Engeland


Green Team

Green Team Twente gooit het dit jaar over een totaal andere boeg. Het hoofddoel is namelijk niet de Shell Eco Marathon –waar het studententeam de afgelopen tien jaar aan meedeed en waarvan het titelverdediger is-, maar de Formula Student-competitie. De studenten bouwen een totaal nieuwe auto en richten zich niet meer op efficiëntie, maar op snelheid, legt teamlid Wouter Groote Veldman uit. Volgens hem past dat beter bij een team dat innovatief wil zijn: liever radicaal vernieuwen dan een bestaande auto ieder jaar een klein beetje optimaliseren. Bij het bouwen van een nieuwe waterstofauto ligt daar nu de focus op.

Desalniettemin staat het studententeam aan het eind van deze maand met hun Aurora Omega aan de start van de Shell Eco Marathon in Assen, om hun (pre-corona) titel te verdedigen. Ondertussen bouwt het team volop aan de nieuwe waterstofauto; het frame is net gearriveerd. Die auto is deze zomer wel klaar om te rijden, maar nog niet om te racen, zegt Groote Veldman. In juni moet de auto klaar zijn, met een verwachte topsnelheid van 60 kilometer per uur. Volgend jaar wil het team dat de auto een topsnelheid aantikt van zo’n 130 kilometer per uur. Ook al is de auto in 2022 nog niet ‘raceklaar’, het team laat zich deze zomer al wel zien bij twee Formula Student-wedstrijden: in juli opnieuw in Assen en in augustus op het Duitse Hockenheim-circuit.

dé wedstrijd

Shell Eco Marathon
31 mei t/m 3 juni
TT Circuit Assen


Solar Boat

Solar Boat Twente onthulde vlak voor Koningsdag hun nieuwe zonneboot: de ‘Rising Trident’. Hoewel, volledig nieuw is de boot niet. Dit is namelijk het derde jaar op rij dat met dezelfde romp – ‘een sandwich van carbon en schuim’ – gevaren wordt. Maar er is ook veel anders, legt teamlid Sam van Roosendaal uit: een volledig nieuwe aandrijflijn, een nieuw ontworpen koelsysteem en de motor zit bovenin de boot. Die boot is ruim zes meter lang, weegt slechts 130 kilo en haalt in principe een topsnelheid van 30 kilometer.

Hoewel, al jarenlang heeft het studententeam als doel om hun boot te laten ‘foilen’; een systeem met draagvleugels tilt de boot uit het water vanaf een bepaalde snelheid, waarmee de topsnelheid van de Rising Trident ineens omhoogschiet naar 50 kilometer per uur. Of dat met deze boot wél stabiel gaat lukken is nog onzeker volgens Van Roosendaal. Maar een wedstrijdechte test vorige week op het Ketelmeer was in ieder geval veelbelovend. En zelfs zonder het draagvleugelsysteem gaat de boot ‘heel makkelijk heel snel’.

De eerste krachtmeting met andere zonneboten staat eind deze maand op het programma. Tijdens het Hemelvaartsweekend is namelijk het NK Zonnebootrace in het Friese Akkrum. Vervolgens werkt het achttienkoppige team toe naar hun apotheose: de Monaco Energy Boat Challenge – het officieuze WK voor zonneboten aan de Côte d'Azur. De Twentse studenten mikken bij beide wedstrijden op een podiumplek.

dé wedstrijd

Monaco Energy Boat Challenge
4 t/m 9 juli
Monaco

De recente test op het Ketelmeer.


RoboTeam

Voor het RoboTeam staat dit jaar alles in het teken van het WK robotvoetbal in de Thaise hoofdstad Bangkok. Een toernooi waarbij robotica en kunstmatige intelligentie samenkomen in een pot voetbal. Het team plaatste zich al voor het toernooi en mag zelfs uitkomen in de A-divisie. Momenteel rondt het team het prototype van de robot af. De robot, waarvan de naam 7 juni bekend wordt gemaakt, is een geoptimaliseerde versie van robots uit voorgaande jaren.

Als het prototype gereed is, volgt ‘de massaproductie’, want het team heeft vijftien dezelfde robots nodig. Elf voor een partij robovoetbal en vier reserves. Teammanager Anne van Harten heeft goede hoop voor het WK, maar durft ook geen harde verwachting uit te spreken. Dat komt omdat de laatste twee jaar vrijwel niet fysiek is gespeeld. Toch hoopt het team in ieder geval de vijfde plek van het vorige WK te evenaren. Het team verwacht namelijk dat de robot stabieler is dan vorig jaar, beter een bal kan aannemen en sneller kan doorbewegen.

dé wedstrijd

RoboCup 2022
11 t/m 17 juli
Bangkok, Thailand


Electric Superbike

Electric Superbike Twente rijdt dit jaar niet op een nieuwe motor, maar verschijnt met twee geoptimaliseerde motoren uit voorgaande jaren aan de start. De Apex-RS uit 2020 en de Delta-XE uit 2021. Als het op snelheid aankomt, dan ligt de focus vooral op laatstgenoemde. Op de rollerbank haalde Delta-XE recent een snelheid van 325 kilometer per uur.

Het team verschijnt deze zomer aan de start van meerdere races. De eerste race op de Varsselring in de Achterhoek is al achter de rug, maar dat werd geen succes. Door technische malheur bleef de motor zelfs de hele dag aan de kant. Twee races in Assen volgen nog. Hoogtepunt van het seizoen moet de race in Imatra Finland worden. Daar wil Electric Superbike Twente zich meten met internationale concurrenten. Ook hopen de teamleden een baanrecord neer te zetten op het circuit in Assen tijdens de Jack’s Racing Day in augustus.

dé wedstrijd

Imatranajo IRRC
1 t/m 3 juli
Imatra, Finland


Esports Team

Bij het Esports Team gaat alles er iets anders aan toe dan bij de overige teams. De gameliefhebbers houden namelijk geen reveal en presenteren dan ook geen grote plannen voor dit jaar. Dat wil niet zeggen dat de vereniging stilzit, want de teams nemen deel aan meerdere toernooien. Volgens voorzitter Ivo Jeeninga zijn dat er te veel om op te noemen.

Toch licht hij er graag één uit, want op 28 mei staat er iets bijzonders op de rol voor het Esports Team. Het League of Legends team staat dan in de Europese kwartfinale van de University Esports Masters. Volgens het team is dat al een prestatie op zich, maar er kan zelfs een internationaal ticket voor de finale in China bemachtigd worden.

In de zomermaanden lopen de meeste toernooien voor verschillende games gewoon door. Aan het begin van het academisch jaar bepaalt de vereniging de selectie voor de nieuwe teams.


Solar Team

Terwijl andere studententeams zich volop voorbereiden op hun respectievelijke competities, verkeert Solar Team Twente juist in rustiger vaarwater. Na de euforische winst bij de Solar Challenge Morocco afgelopen najaar, staat 2022 vooralsnog in het teken van het werven van nieuwe teamleden en het af en toe aanwezig zijn bij evenementen. Volgens teamlid Mark van Eijk staan zowel het ‘oude’ als het nieuwe team komend najaar aan de start van de European Solar Challenge in België – om met twee auto’s (die van vorig jaar en die van 2019) te strijden om de Europese titel.

Maar het absolute hoofddoel blijft natuurlijk de World Solar Challenge in Australië. Die vindt (pas) in oktober 2023 plaats. Het is aan het nieuwe team om hun auto te ontwerpen en te bouwen binnen de regels die voor die wedstrijd gelden. Toch smaakte de wedstrijd in Marokko naar meer, moet Van Eijk bekennen. Misschien dat het team in de toekomst in zo’n tussenjaar als 2022 wel op meer plekken aan de start kan staan. Zo verplaatst de organisatie van de Solar Challenge Morocco hun evenement dit jaar naar Oman, maar of Solar Team Twente hieraan meedoet is nog zeer de vraag. Volgens Van Eijk zijn de financiën en de beschikbare menskracht de grootste ‘bottlenecks’.

dé wedstrijd

World Solar Challenge
20 t/m 27 oktober 2023
Darwin-Adelaide (Australië)