Solar Boat Twente mikt op podiumplek in Monaco

| Rense Kuipers

Studententeam Solar Boat Twente staat aan de vooravond van de Monaco Energy Boat Challenge, het officieuze wereldkampioenschap voor zonneboten. Met een vlekkeloze technische inspectie achter de rug, gaat het team voor een plek in de top-3 aan de Côte d’Azur.

Photo by: Rinke Poels | Solar Boat Twente

Het decor: de Monegaskische jachthaven, onder de rook van het vermaarde Monte Carlo casino. Tussen de flanerende beau monde en de megajachten van miljardairs, bereidt het studententeam zich voor op de races de komende dagen met hun zonneboot Echo.

Het is een op z’n zachtst gezegd indrukwekkend gezicht, vertelt teamlid Borgert Brouwer. ‘Er liggen hier boten voor anker, echt onvoorstelbaar. Gek om te bedenken dat wij hier de komende dagen met onze zelfgebouwde boot tussen varen.’

Seinen op groen

Het team arriveerde gisteren in de dwergstaat aan de Middellandse Zee. Vandaag stond de technische inspectie op het programma. ‘Alle inspecties op land zijn achter de rug: overschrijden we niet het maximaal toegestane oppervlak aan zonnepanelen? Is alles veilig qua structuur en elektronica? Wat gebeurt er bij een noodstop? Dat soort zaken’, legt Brouwer uit. ‘Zojuist mocht de boot voor het eerst het water in, voor een brandveiligheidstest en om te controleren of onze bestuurders kunnen zwemmen. Een formaliteit, maar het hoort erbij.’

Alle seinen staan praktisch op groen voor de eerste krachtmeting morgen, in de vorm van een kwalificatie voor de zogeheten endurace race op vrijdag. Op dat onderdeel was Solar Boat Twente vorige maand bij hun eerste wedstrijd in Portugal heer en meester. ‘Het is afwachten of we die prestatie kunnen evenaren. Hier in Monaco staat een groter en sterker deelnemersveld aan de start’, aldus Brouwer. Zaterdag volgen twee andere races: een slalom en een zogeheten championship race: een één-tegen-éénsprint tegen andere zonneboten. ‘Ook voor deze onderdelen geldt dat we zo goed mogelijk hopen te scoren. We gaan voor een podiumplek, maar we moeten ook realistisch blijven.’

Zekere voor het onzekere

Extra uitdaging is het golvende, zoute zeewater. Het studententeam neemt daarom het zekere voor het onzekere en maakt geen gebruik van draagvleugels. ‘Zeker onder deze omstandigheden, moet zo’n systeem uiterst stabiel werken. Die garantie hebben we helaas niet.’

Mochten de raceambities van de studenten in het water vallen, dan strijdt Solar Boat Twente nog op twee prijzen op het vasteland: een prijs voor de beste ‘tech talk’ (een presentatie over de bouw van de boot en technologische innovaties) en een communicatieprijs voor een filmpje, waarbij publieksstemmen meetellen.