‘Samenwerken is zo ontzettend waardevol’

| Rense Kuipers

Judith ter Vrugte, werkzaam bij de BMS-vakgroep Instructietechnologie, is de winnaar van de Brinksma Innovation Grant. De prijs, vandaag voor de vierde keer uitgereikt bij de Opening Academisch Jaar, geeft haar een jaar lang de ruimte om te experimenteren met onderwijs.

Met haar winnende projectvoorstel wil Ter Vrugte de samenwerking van UT-studenten in projecten verbeteren. ‘Ik denk dat iedereen zich wel kan voorstellen of herinneren dat een samenwerking niet altijd even goed verloopt. Iemand verstopt zich, een ander neemt juist al het werk op zich. En voor je het weet, draait de motor niet goed en krijg je weerstand ten opzichte van de samenwerking. Terwijl het ontzettend waardevol is, zeker als het goed gaat’, vertelt ze. ‘Vaak spelen er zo veel factoren mee, dat het moeilijk is om te zien waar het misgaat. Daar zet ik op in: als je weet waar je op moet letten in het samenwerken, kun je daarop verbeteren.’

De Brinksma Innovation Grant

De Brinksma Innovation Grant (kortweg BIG) is vernoemd naar oud-rector Ed Brinksma en wordt sinds 2017 jaarlijks uitgereikt. De winnaar van de BIG, krijgt een jaar lang geld, tijd en ruimte om een innovatief, didactisch concept te ontwerpen en/of te testen. Daarnaast is er een trofee, in de vorm van een varken, bij de beurs inbegrepen.

Herkenbaarheid

De benodigde vaardigheden voor samenwerken zijn eigenlijk heel basaal en herkenbaar, stelt Ter Vrugte. ‘Het gaat niet alleen om het tijdig delen van informatie, maar ook om anderen actief te betrekken. Samenwerken gaat verder dan taken verdelen. Het gaat er ook om dat je actief betrokken bent bij het werk van een ander. Kennis delen en kennis vragen. Je vertegenwoordigt immers samen het gehele project en het resultaat. Dat is binnen het onderwijs al belangrijk, maar het bereidt je ook voor op je carrière.’

Compacte aanpak

In haar project kiest de onderzoeker voor een compacte aanpak, door het gebruik van een online product. ‘Een introductiefilmpje en een applicatie om op gezette momenten aan de hand van vier eenvoudige principes terug te kijken op het samenwerkingsproces’, legt ze uit. ‘Toetsen doe je aan de hand van de zogeheten RISA-regels: respect voor elkaar, intelligent samenwerken, samen beslissen en aanmoedigen. Dat geeft niet alleen studenten, maar ook docenten inzicht in het proces.’

Onderwijssysteem niet belasten

Om grip te krijgen wat er precies binnen projectgroepen gebeurt, wil Ter Vrugte allereerst beginnen bij studenten Educational Science and Technology, eerste- en tweedejaars bachelorstudenten van de opleiding psychologie en een klein panel docenten. ‘De methode is overal toepasbaar binnen het UT-onderwijs, want er wordt veel in groepen samengewerkt. Wel moet de methodiek effectief en haalbaar zijn. ‘We willen het onderwijssysteem niet nog meer belasten. Het is geen extra vak, dit moet binnen een uur in te passen en uit te voeren zijn.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.