Nieuwe waterstofauto, maar geen Eco Marathon

| Rense Kuipers

Green Team Twente onthulde zojuist digitaal zijn nieuwe waterstofauto, de Aurora 3. De studenten zijn ervan overtuigd dat deze auto beter is dan haar prijswinnende voorganger, maar kunnen dat vanwege de crisis niet in competitieverband bewijzen.

Achttien studenten van de UT en Saxion bouwden het afgelopen jaar aan de zwart-groene waterstofauto, genaamd de Aurora 3. Het is de opvolger van de Aurora Two, waarmee het vorige Green Team vorig jaar de Shell Eco Marathon in Londen won.

Kers op de taart

Dit jaar gooit de coronacrisis roet in het eten; het studententeam kan zijn titel bij de duurzaamheidsrace niet verdedigen. ‘Maar we hebben de auto gewoon afgebouwd’, zegt teamlid Jelle Korbee (communicatie). ‘We zien de Eco Marathon vooral als een kers op de taart, uiteindelijk is het bouwproces toch het belangrijkst.’

De Aurora 3 oogt redelijk hetzelfde als haar voorganger, maar Korbee verzekert dat er een volledig nieuwe auto is gebouwd. ‘Het enige wat we van vorig jaar hebben gebruikt is de mal, daardoor is de vorm van deze auto hetzelfde’, legt hij uit.

Vooral aan de binnenkant voerde het team de nodige wijzigingen door. De Aurora 3 heeft een nieuw waterstofsysteem, nieuwe elektrische componenten en een aandrijving via een zogeheten hubmotor, in plaats van vier elektromotoren. Ook de cockpit is aangepakt, met een scherm om de racestrategie te communiceren naar de bestuurder en een nieuw ontworpen stuur.

‘Beter dan de vorige’

Nu de race in Londen niet doorgaat, wil het studententeam zich alsnog laten zien aan de buitenwereld. Deze week houden ze een online evenement genaamd ‘Hydrogen Next’. Naast de auto-onthulling, hoort het team morgen van de Eco Marathon-organisatie of ze een zogeheten ‘off-track award’ winnen. De studenten doen namelijk mee voor prijzen voor communicatie en ontwerp. Ook vindt de bekendmaking van het nieuwe Green Team plaats.

Verder wil het team kijken hoe efficiënt hun waterstofbolide rijdt. ‘Onder meer in de windtunnel en een efficiëntietest op de baan voor onszelf en onze partners dit jaar. En de auto gaat volgend jaar racen’, zegt Korbee. ‘We denken namelijk dat deze auto weer beter is dan de vorige, dat willen we natuurlijk wel bewijzen.’