Nieuwe Electric Superbike: lichter, wendbaarder en sneller

| Jelle Posthuma

Studententeam Electric Superbike Twente onthulde eind vorige week zijn nieuwe motor: de Apex-RS. Ondanks de coronacrisis wist het team de derde generatie superbike – die lichter, wendbaarder en sneller is – op tijd af te krijgen. ‘We hopen in het najaar voor het eerst tegen andere teams te racen’, laat teammanager Anne Bulten weten.

Wat is er zo speciaal aan de nieuwe superbike?

‘De Apex-RS is lichter en wendbaarder en daarom veel sneller. De vorige twee generaties superbikes waren zwaarder en breder, en dat is in de racerij niet gangbaar. Het nieuwe ontwerp gaat richting de MotoGP-motoren, de hoogste klasse van de wegmotoren. De wendbaarheid is gerealiseerd door een kortere wielbasis: de afstand van wiel tot wiel in kleiner. Dat maakt de Apex-RS gemakkelijker te besturen dan de vorige generaties motoren.’

Jullie motor is minder log?

‘Zo zou je het kunnen zeggen, ja. De tweede generatie woog 240 kilo, wij duiken onder de 200 kilo. Dankzij het lagere gewicht en de kortere wielbasis komen we in de buurt van de MotoGP-klasse. Ook is de tandwielkast onderdeel van het frame geworden. Het doel is een topsnelheid van 250 kilometer per uur. De komende maanden gaan we op het circuit testen of we dat gaan halen. De acceleratie is hoe dan ook supersnel: we gaan van 0 naar 100 in drie seconden. Een elektrische motor heeft geen versnellingen, vandaar.’

Welke invloed had de coronacrisis op het ontwikkelingsproces?

‘Een grote invloed, natuurlijk. Vanaf half maart werken we allemaal zoveel mogelijk thuis. Een klein deel van het team kwam naar de werkplaats om de motor op tijd af te krijgen voor de onthulling in mei. Onze werkplaats is geen pand van de UT. Daarom konden we doorwerken. Natuurlijk namen we de maatregelen van de UT wel zoveel mogelijk in acht. We waren met maximaal vier personen in de werkplaats. Aan de hand van een inschrijflijst wisten we wie waar zou zijn. Ik ben persoonlijk heel trots dat het gelukt is om iets moois neer te zetten in mei. Iedere ochtend begonnen we de dag met een videocall, zodat het team gemotiveerd aan de slag kon. Zo haalden we de deadline van afgelopen vrijdag.’

En nu?

‘We gaan deze zomer onze motor langer doortesten. Er stonden races in Finland en Bermuda op het programma. Deze gaan niet meer door vanwege het coronavirus. Dat is natuurlijk heel jammer. Gelukkig draait het bij Electric Superbike Twente niet om één race of één competitie, zoals bij andere studententeams soms wel het geval is. We hopen in september of oktober nog mee te doen aan een aantal races in Nederland. Het is alleen nog niet zeker of die doorgaan.’

Zijn jullie al op zoek naar opvolging?

‘Zeker. Toevallig zijn we deze weken druk met de sollicitatiegesprekken. Er zijn enthousiastelingen, maar tegelijkertijd was het voor ons lastig om te promoten. We misten een groot bereik. Daarom staat de deur nog steeds open voor nieuwe teamleden. Het nieuwe team start in september met het ontwerpen van een nieuwe of verbeterde motor. Wij gaan hoe dan ook door, want we willen met de Apex-RS tegen andere teams racen. Het doel is om in de zomer van 2021 met twee motoren aan de start te staan, die van ons en de motor van het nieuwe team.’