LISA en SNT in gesprek over ‘ontdubbelen’ ICT-diensten

| Jelle Posthuma

Studenten Net Twente, beter bekend als SNT, onderhandelt met LISA over de invulling en het beheer van het UT-netwerk op de campus. Volgens ICT-dienst LISA is een herverdeling van de aangeboden diensten nodig. ‘Nu doen we dingen dubbel en dat is zonde.’

In augustus vorig jaar zegde LISA het contract met SNT op. Op dit moment zijn SNT en LISA met elkaar in gesprek over een nieuwe overeenkomst. ‘In eerste instantie gaat er niet heel veel veranderen’, zegt SNT-voorzitter Maaike Keurhorst. ‘LISA neemt in 2020 waarschijnlijk de abuse-afdeling over en enkele taken van de helpdesk van SNT in de Citadel.’

In 2021 hoopt LISA ook de functionaliteiten van Hornet (web-, opslag- en e-mailhosting voor verenigingen, aangeboden door SNT) aan te bieden via een eigen systeem. De ICT-dienst verwacht ook de virtuele en fysieke servers en het administratiesysteem DAS vanaf dat jaar onder te brengen bij LISA.

Bereikbaarheid

SNT maakt zich zorgen over de kosten en de bereikbaarheid van de aangeboden diensten voor studenten en verenigingen, stelt Keurhorst. ‘SNT werkt met vrijwilligers, waardoor we de diensten goedkoop kunnen aanbieden. Ook staan wij bijvoorbeeld tijdens de Batavierenrace continu standby om serverproblemen op te lossen. Als de diensten overgaan naar LISA, zal de bereikbaarheid mogelijk minder zijn.’

Volgens Keurhorst is er nog veel onduidelijkheid over de toekomst. ‘We weten niet precies welke kant het opgaat. Wij hopen op de beste oplossing voor studenten die van onze diensten gebruik maken, zoals studieverenigingen, werkgroepen en gebruikers van DAS, een administratiesysteem waarop iedereen op de campus met een internetverbinding is geregistreerd. Het zou bovendien jammer zijn als onze verantwoordelijkheden afnemen. Nu is SNT een broedplaats voor technisch talent.’

Dubbel

LISA wil de samenwerking met SNT moderniseren, zegt Henk Swaters, afdelingshoofd Demand & Supply Management van LISA. ‘Aan het oude contract is al jaren niets veranderd. Op het gebied van ICT is er veel gebeurd. Tegenwoordig gaan veel diensten via de cloud. Daarom moeten we opnieuw kijken naar de inrichting van onze diensten. Het is zonde als we dingen dubbel doen.’ Volgens Keurhorst zijn de diensten van SNT nog altijd bij de tijd. ‘Veel diensten zijn de afgelopen drie jaar gebouwd. Wel is het contract inderdaad achtergebleven. We zijn het met LISA eens dat dit aan vernieuwing toe is.’

Swaters benadrukt dat SNT en LISA nog in de onderhandelingsfase zitten. ‘Het is niet onze bedoeling om gebruikers zoals (studie)verenigingen in de problemen te brengen. Voor ons is continuïteit belangrijk. 2020 zal een overgangsjaar worden, waarin we kijken hoe we het jaar erop de diensten kunnen ‘ontdubbelen’.’

SNT en LISA hopen vóór 1 februari 2020 een overeenstemming te bereiken over een nieuw contract.