Architect ziet hemelsblauwe Drienerburght niet zitten

| Rik Visschedijk

De verbouwing van de Drienerburght loopt vertraging op, zo staat in de recentste managementrapportage. Jeanne Dekkers, de architect die het gebouw uit 1987 ontwierp en het auteursrecht heeft, maakt bezwaar tegen de voorgenomen hemelsblauwe kleur. ‘Zo’n schreeuwerige uitstraling op de groene campus, dat zie ik niet zitten.’

De UT nam voor de zomervakantie contact op, vertelt de architect. ‘Ik schrok echt even van de tekeningen’, zegt ze. ‘Ik liet het op me inwerken, maar kwam na een weekeinde tot de conclusie dat het voorstel niet kan. De gebouwen maken onderdeel uit van de groene campus met haar oorsprong als landgoed. Ik vind dat je die geschiedenis in ere moet houden. Daar past een felblauw gebouw niet bij.’

Thuisbasis ATLAS

De Drienerburght zou volgens planning januari 2020 opgeleverd worden. Voor University College ATLAS het moment om te beginnen met de verhuizing naar het voormalig conferentiehotel. UT-woordvoerder Bertyl Lankhaar bevestigt dat er nu vertraging is. ‘We zijn met de architect in gesprek’, zegt ze. ‘Want we willen wel een mooie en frisse uitstraling voor het gebouw.’

Smurfendorp

Dekkers snapt dat de Drienerburght onderdeel wordt van het Hogekampplein en dat de redenatie is om het gebouw dezelfde kleur te geven als de blauwe tribunetrappen. ‘Maar belangrijker vind ik dat we in deze tijd van duurzaamheid en vergroening, niet zo’n schreeuwerige kleur gebruiken. Dit doet me denken aan het smurfendorp aan de Costa Brava, waar de films worden opgenomen. Dat is een wansmaak, die je niet moet willen. En als je in steden als Rotterdam of Delft kijkt, dan zie je dat sloopgebouwen vaak recent blauw werden geschilderd. Niet voor niets, want zo’n kleur vraagt intensief onderhoud. Doe je dat niet, dan ziet het er meteen shabby uit.’

Hoogtij postmodernisme

Liever dan de hemelsblauwe kleur, ziet de architect de Drienerburght teruggebracht in de oorspronkelijke kleurstellingen uit 1987. Daarvoor maakt Dekkers nu 3D-tekeningen, zo zegt ze. Een aantal deelde ze onlangs met de UT. ‘Had ik het gebouw vandaag de dag ontworpen, dan had het er natuurlijk anders uit gezien’, aldus Dekkers. ‘Maar de campus heeft ook architectuurgeschiedenis. Dit gebouw ontstond in de hoogtij van het postmodernisme, ik koos voor zwart-wit en enkele felle kleurtjes. In de loop der jaren is het vooral grijs geworden. Mijn voorstel is om dat oorspronkelijke ontwerp centraal te stellen. Daarmee wordt het gebouw minder opvallend, maar doe je recht aan het verleden.’

Over de samenwerking met de UT is Dekkers best te spreken. ‘We zijn hierover in goed gesprek. Het was alleen handig geweest als ze wat eerder bij me waren gekomen en de impressies nog niet hadden gepubliceerd. Want als architect heb ik het auteursrecht.’