Opleidingen moeten werk maken van reflectieonderwijs

| Rik Visschedijk

Het CvB wil dat de bacheloropleidingen meer aandacht besteden aan reflectieonderwijs. Dat is nodig, omdat het doel en nut van het reflectieprogramma Science, Technology en Society (RESTS) onduidelijk is bij opleidingsdirecteuren.

Photo by: Rikkert Harink

More attention to reflection education

The Executive Board wants the Bachelor's programmes to pay more attention to reflection education. This is necessary, because the purpose and usefulness of the Science, Technology and Society (RESTS) reflection program is unclear among programme directors.

Het college van bestuur besloot onlangs dat er een UT-brede ‘strategische discussie’ moet komen over reflectieonderwijs. Onderdeel daarvan is dat het RESTS-programma duidelijke doelstellingen krijgt en dat het verweven wordt in het curriculum van de opleidingen.

Een groot deel van het huidige probleem zit in de manier van organisatie, zo schetst voorzitter van RESTS, Peter-Paul Verbeek. Waar bijvoorbeeld Eindhoven een leerlijn heeft van 20 EC in de bacheloropleidingen, koos de UT in 2014 voor op maat gemaakt reflectieonderwijs in de modules. ‘Daardoor is het soms moeilijk om goed te onderscheiden wat nu precies reflectieonderwijs is.’

Evaluatie

Aanleiding voor het besluit is een evaluatie, die in 2018 werd gehouden. Het beeld dat naar voren komt is niet florrissant. Opleidingsdirecteuren, maar ook studenten, zien lang niet altijd nut en noodzaak in van reflectieonderwijs en de inhoud sluit niet aan op de modules. Het idee in het Twents Onderwijs Model is dat de opleidingen voor 5 EC aan ‘algemene reflectie en academische vorming’ aanbieden. De vakgroep STePS is verantwoordelijk voor de 10 EC aan reflectie op Science, Technology en Society. Begin 2017 stuurde de rector al een brief naar de faculteiten TNW en CTW, omdat die niet voldeden aan die doelstelling van 10 EC.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.