Meer vermogen voor Eclipse-GP

| Rense Kuipers

Studententeam Electric Superbike Twente onthulde zojuist in bioscoop Kinepolis zijn nieuwe motor: de Eclipse-GP. Het grote verschil ten opzichte van de voorganger zit in het vermogen. ‘We willen niet alleen de meeste punten, maar ook écht de snelste zijn.’

Photo by: Sebastiaan Bors

New motorcycle Electric Superbike Twente

Student team Electric Superbike Twente just unveiled its new motorcycle in the Kinepolis cinema: the Eclipse-GP. The big difference compared to its predecessor is in the power. 'We don't just want to get the most points, but really be the fastest.'

Het inmiddels dertigkoppige studententeam toonde trots de nieuwe motor aan een volle bioscoopzaal vol partners, studenten en andere genodigden. Evenals voorganger Liion-GP zijn de basiskleuren van de Eclipse-GP zwart, rood en wit, met een turquoise accent passend bij de nieuwe coureur Jorg Hamberg.

‘Meer dan 300 kilometer per uur’

‘De kleurstelling is iets strakker dan bij de vorige motor, maar we maken vooral qua vermogen sprongen vooruit’, vertelt teamleider Julian Hamar. ‘We gaan voor een hogere topsnelheid, daarom kozen we een ander batterijpakket, met ditmaal lithium-polymeerbatterijen. De motor is zwaarder, maar we kunnen meer energie uit ons batterijenpakket trekken. We gaan nu voor een piekvermogen van 250 kilowatt, wat gelijkstaat aan 340 pk. Daarmee hopen we een topsnelheid van boven de 300 kilometer per uur te halen.’

Nieuwe competitie

De nieuwe motor doet mee in een nieuwe competitie. Waar de eerste lichting de zogeheten MotoE-competitie won, doet de huidige lichting mee aan de Open Electric Superbike Competition. De enige race van die net opgestarte competitie vindt medio augustus plaats bij de Gamma Racing Days in Assen. ‘We hebben dus nog genoeg tijd om alle kinderziektes uit de motor te halen’, vertelt de teamleider.

Saillant is dat de motoren van zowel de eerste als tweede lichting van Electric Superbike Twente aan de start staan. ‘Onderling heerst er een gezonde spanning, want de Liion-GP heeft in de tussentijd een flinke vermogensupgrade gekregen’, zegt Hamar. ‘Naar buiten toe opereren we als één team. Hoe gaaf zou het zijn als we twee podiumplekken weten te veroveren in Assen?’

Zonsverduistering

Naast presteren, draait het voor het studententeam ook om mensen enthousiast te krijgen over elektrisch rijden. ‘Niets is daarin gaver dan ontzettend hard racen’, aldus Hamar. ‘Vandaar ook onze keuze voor de naam Eclipse. Lang geleden waren veel mensen bang voor zonsverduisteringen, tegenwoordig kijken ze er vol bewondering naar. Datzelfde willen we zien bij elektrisch racen.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.