Snuffelen aan de overkant

| Christian Orriëns

Bij de business walk @ Kennispark, onderdeel van de intro, namen masterstudenten deze morgen een kijkje bij lokale bedrijven op het Kennispark.

Het is om 10:00 uur nog rustig bij de bedrijvenmarkt. Kraambeheerders schuiven wat heen en weer, wachtend op de eerste geïnteresseerden. Een van hen is Korina Ioannidou uit Cyprus. ‘Ik ben al twee keer eerder in Nederland op vakantie geweest,’ vertelt ze. ‘Toen vond ik het al een geweldig land. Dit jaar ga ik European Studies studeren. Gisteren ben ik aangekomen. Hiervoor studeerde ik European Studies en moderne talen in Cyprus. Ik heb nu al erg veel plezier. De campus is echt een geweldige plek en ik ben benieuwd naar de kansen die deze omgeving me gaat bieden.’

Aan de overkant

Marieke Stokkelaar, communicatieadviseur Kennispark, over het belang van de activiteit: ‘Het hogere doel is het aantrekken en behouden van talent. Studenten gaan vaak binnen een half jaar na de start van hun masterstudie op stage. Hier, ‘’aan de overkant van de straat’, liggen daarvoor kansen genoeg.’

‘Talent is zich niet bewust van de kansen die recht onder hun neus liggen’

‘Wat we zoveel mogelijk willen voorkomen, is dat talent de regio verlaat voor bijvoorbeeld de randstad’, vervolgt Stokkelaar. ‘Als je kijkt naar enquêtes, willen veel studenten juist in kleine bedrijven werken. Daar zijn er hier aardig wat van. De gemiddelde bedrijfsgrootte is rond de vijftien man personeel. Het is juist daarom belangrijk dat wij studenten informeren over de mogelijkheden hier op het Kennispark. Een probleem is de zichtbaarheid van bedrijven. We merken dat talent zich niet bewust is van de kansen die recht onder hun neus liggen.’

Gefocust op lokale omgeving

Wie benieuwd is naar de kansen in heel Nederland, is de Brit Alexz Farrall, die Neurotechnology and Biometrics studeert. ‘Ik ben nu vijf dagen in Nederland en wat ik erg tof vind, is de persoonlijke sfeer hier. De online omgeving van de universiteit is verschrikkelijk trouwens, ik moest me geloof ik wel registreren op drie verschillende platforms. Daar mogen ze wel wat aan gaan doen.’ Vervolgt: ‘Het is fijn om wat Nederlandse bedrijven te zien, echter was het naar mijn mening beter geweest als er een grotere lijst was van de opties in heel Nederland. Het boekje en de markt is daarin erg beperkt en alleen gefocust op de lokale omgeving.’

Zichtbaarheid

Volgens Erik Rouwette, programmamanager gebiedsontwikkeling Kennispark, kampt het bedrijventerrein met een ‘behoorlijk groot zichtbaarheidsprobleem’. ‘Om daar een anekdote over te geven: treinreizigers kennen Sigmax bijvoorbeeld wel, maar als je ze vraagt wat Sigmax doet, komen velen niet verder dan de bekende verfproducent Sigma. Het gebied is nog redelijk versnipperd en veel bedrijven komen niet in beeld. We willen aansturen op semiopenbare gebouwen welke mensen uitnodigen om binnen te lopen.’

Volgens de Cypriotische student Marc Koulinos legt een open karakter bedrijven geen windeieren, zeker niet tijdens de Kick-In. 'Het is goed georganiseerd. Je kunt aan een stand praten, maar ook bij een bedrijf naar binnen lopen en de sfeer proeven. Je ziet de werkomgeving en niet alleen de medewerkers. Dat is voor mij erg belangrijk.’