Andere selectie van TG-studenten

| Rense Kuipers

Geen persoonlijke motivatiebrief meer, wel een huiswerkopdracht. De bacheloropleiding technische geneeskunde gaat vanaf komend collegejaar potentiële studenten op een andere manier selecteren.

Photo by: Gijs van Ouwerkerk

Technische geneeskunde (TG) is de enige UT-bacheloropleiding die aan de poort selecteert. Er is per studiejaar plek voor 130 studenten binnen de opleiding. Sinds drie jaar doorlopen potentiële TG-studenten een selectieprocedure, vertelt opleidingsmanager Ineke ten Dam. ‘Dat gaat in principe al die tijd al goed’, vertelt ze. ‘De reden dat we de procedure veranderen is dat we uit eigen gegevens en literatuuronderzoek opmaken dat zo’n motivatiebrief niets meetbaars zegt over mogelijk studiesucces.’

Volgens Ten Dam geven de gemiddelde cijfers die vwo-leerlingen halen sowieso al een veel betere indicatie. ‘Dat zijn de gegevens met de meest voorspellende waarde, gecombineerd met resultaten van de BioMedical Admissions Test die de potentiële studenten maken. Uiteraard, motivatie is een belangrijke factor voor studiesucces, maar er is nog geen instrument om die betrouwbaar te meten.’

Huiswerk

In plaats van een motivatiebrief krijgen scholieren die zich aanmelden voor TG een huiswerkopdracht waarvoor studenten zich moeten verdiepen in wat de studie inhoudt en of dat bij hen past. ‘Wie te weinig motivatie heeft en de opdracht niet maakt, valt daardoor sowieso al af’, vertelt Ten Dam.

Vwo-scholieren die zich aanmelden voor TG, krijgen dus eerst de huiswerkopdracht voor de kiezen in de eerste ronde. Tezamen met het indienen van hun 5vwo-cijferlijst. In de ronde daarna maken ze de BioMedical Admissions Test, een door de University of Cambridge ontwikkelde toelatingstoets. De opleiding maakt op basis van beide rondes een rangorde.

Goede matching

Goede selectie is voor TG op z’n zachtst gezegd geen overbodige luxe. De opleiding heeft dit jaar plek voor 130 nieuwe studenten en van tanende populariteit is geen sprake. ‘We hadden 330 kandidaten dit jaar’, vertelt Ten Dam. ‘Voor ons draait het om de instrumenten met het best voorspellende vermogen voor studiesucces. Het is essentieel dat student en opleiding met elkaar matchen. Dus dat ze een studie kiezen die bij hun interesses past én dat ze er de capaciteiten voor hebben.’