Student Union wil ICT-dienst lanceren

| Olaf de Kruijff

Een ICT-dienst die boekhoudsoftware maakt voor verenigingen. Dat concept ligt er al enige tijd, maar nu lijkt die dienst er echt te komen. De Student Union zoekt een projectgroep om de plannen voor het Student Union Network te verwezenlijken.

Wat houdt het Student Union Network in en waarom wordt het opgestart?

Jasper Driessens van de Student Union (SU): ‘We willen voor alle studentenorganisaties een opensourcesysteem aanbieden. Bij veel verenigingen is door een aantal studenten een website of een ledenadministratie opgebouwd. Als deze mensen weggaan, verdwijnt de kennis over de systemen. Wij willen met een projectgroep dit probleem aanpakken en een solide systeem aanbieden dat ook continuïteit garandeert.’

Sinds wanneer ligt het concept er al?

‘In 2013 is het concept voor het eerst opgezet. Het toenmalige SU-bestuur had een goed ICT-systeem gezien bij de studentenkoepel in Warwick en heeft geprobeerd het hier ook te implementeren. Vanuit Enschede werken met een Engels ICT-bedrijf bleek te lastig, dus het is stukgelopen.

In februari heeft het ICT-Servicecentrum (ICTS) van de UT capaciteit beschikbaar gesteld om een netwerk op te zetten. Daarnaast kunnen ze voor ons ook de koppeling naar Osiris maken. Niet naar de cijfers, maar wel naar de persoonsgegevens en bijvoorbeeld de huidige studie. Zo hebben verenigingen altijd up-to-date gegevens van hun leden. Er zit nu echt vooruitgang in de zaak.’

Wat voor team zoeken jullie?

‘Voor het team zijn waarschijnlijk tussen de acht en tien programmeurs nodig. Daarnaast is ook een designer belangrijk. Gebruiksvriendelijkheid is namelijk net zo belangrijk als de techniek. We willen de gebruikservaring bieden die studenten ook ervaren bij bijvoorbeeld Google, Facebook of Android.

Ook input van mensen die de eisen van een dergelijk systeem snappen, maar niet zo goed kunnen programmeren, is belangrijk. Al zal dat waarschijnlijk geen vaste teamtaak worden. Daarnaast maakt de SU budget vrij voor coaching vanuit bedrijven. Met die bedrijven kijken we bijvoorbeeld naar de dynamiek van het team en de doorstroom om de kennis te behouden.’

Wanneer moet het team starten?

‘Voor de kerstvakantie moet iedereen interesse kenbaar hebben gemaakt. Begin 2016 willen we echt beginnen en bij de aftrap van de Kick-In willen we graag het eerste deel van het systeem operationeel hebben. Het idee is dat het team een avond per week een uur of vier bezig gaat.’

Wat krijgt de hoogste prioriteit?

‘De ideeën voor het systeem zijn groots, maar om te slagen moeten we klein beginnen. We willen starten met de ledenadministratie en daarna willen we per kwartiel het systeem uitbouwen. We kunnen bijvoorbeeld kijken naar activismestatistieken, een boekhoudsysteem of een adresboek. De mogelijkheden zijn eindeloos.’

Geïnteresseerden kunnen een mail sturen naar [email protected] om zich aan te melden.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.