'Vrouw eerder verslaafd aan smartphone dan man'

| Paul de Kuyper

Vrouwen lopen een groter risico een smartphoneverslaving op te bouwen dan mannen. Dat schrijven UT-onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Computers in Human Behavior.

Vrouwen gebruiken hun smartphone meer voor sociale doeleinden (appen, facebooken) dan mannen en ze ervaren vaker sociale stress (moeite om jezelf te presenteren in een groep), allebei factoren die kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een smartphoneverslaving. Ze zullen daarom eerder dan mannen verslaafd raken aan hun telefoon.

Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek van Colin Bolle. In september al haalde hij zijn bul van de opleiding communicatiewetenschap, maar nu pas publiceert hij samen met zijn begeleiders zijn resultaten in Computers in Human Behaviour. Hij nam vragenlijsten af bij een kleine 400 respondenten.

Jonge mannen

Een andere factor die volgens Bolles onderzoek een rol speelt bij het opbouwen van een smartphoneverslaving is wat hij noemt process usage: het gebruik van je telefoon ter ontspanning en uit verveling, zoals spelletjes spelen. ‘Vooral jonge mannen gebruiken hun telefoon voor process usage. Zij vormen dus ook een risicogroep’, zegt Bolle.

Sowieso zijn jongeren volgens Bolle vatbaarder voor een verslaving dan ouderen. Niet verrassend, vindt hij zelf. ‘Ze gebruiken hun smartphone veel vaker , ervaren meer sociale stress en ze kunnen hun behoeften moeilijker onder controle houden.’

2 procent verslaafd

In het onderzoek van de communicatiewetenschapper was slechts twee procent van de ondervraagden ‘echt verslaafd’. Bolle: ‘Eigenlijk zijn we allemaal wel afhankelijk van onze telefoon, iedereen heeft wel bepaalde smartphonegewoontes, maar dat betekent nog niet dat je verslaafd bent.’

Van een verslaving is volgens Bolle pas sprake als je smartphonegedrag negatieve consequenties heeft voor andere dingen. Je sociale leven lijdt er bijvoorbeeld onder. Overigens noemt Bolle ingesleten smartphonegewoontes wel een voorstadium van een verslaving.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.