Social media onderzoek 2015: jongeren haken af

| Rense Kuipers

Het dagelijkse gebruik van social media in Nederland stijgt, maar tegelijkertijd beginnen jongeren voorzichtig af te haken. Vooral Twitter kent een leegloop onder jongeren en ook Facebook ontspringt de dans niet. Dat blijkt uit het Social media onderzoek 2015, uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy.

Voor het eerst sinds de start van het onderzoek (in 2010) daalt het gebruik van Facebook onder Nederlandse jongeren van 15 tot en met 19 jaar (met 12%). Neil van der Veer, UT-alumnus en directeur van Newcom, licht toe. ‘Vorig jaar zagen we in de Verenigde Staten deze ontwikkeling al, maar Facebook blijft by far het grootste sociale netwerk onder de jongeren. Het aantal dagelijkse gebruikers is met 8% gestegen naar 6,6 miljoen en mensen vinden Facebook nog steeds het belangrijkste sociale netwerk.’

Bij Twitter is de daling veel duidelijker te zien, geeft Van der Veer aan. Maar liefst een derde van alle dagelijkse Twittergebruikers haakte af en ook het totaal aantal gebruikers liep terug met 11% naar 2,8 miljoen. In het onderzoeksrapport verwacht Newcom dat Instagram Twitter binnen twee jaar inhaalt qua aantal gebruikers.

Twitter levert te weinig op

De beweegredenen voor het verlaten van Twitter en Facebook verschillen wel sterk; waar mensen Facebook vooral verlaten vanwege het niks hebben met veel mensen op Facebook en het vertrouwen erin, gaan mensen vooral van Twitter weg omdat het ze te weinig oplevert. ‘Als mensen het nut niet meer inzien, heb je als sociaal medium een probleem. Dat wordt voor Twitter de grote uitdaging’, zegt Van der Veer.

Het vertrouwen in sociale media is met name gedaald onder gebruikers jonger dan 40 jaar. ‘We zien een algemene vertrouwenskwestie op sociale media. Het is ook een heel fragiel spanningsveld: het beheer van gegevens en het privacybeleid’, vertelt Van der Veer. Uit het onderzoek blijkt dat het nut van sociale media tot nu toe groter is dan de zorgen erover.

‘Nuancering brengen’

Met het onderzoek hoop Van der Veer nuancering te brengen over sociale media. ‘In het begin, de Hyves-periode, zagen we dat het een hype was, ook onder bedrijven. Zij willen sociale media gebruiken om hun doelgroep te bereiken. Sociale media kan een middel zijn om dat te doen, maar het moet geen doel op zich worden.’