‘We willen dit keer winnen’

| Rense Kuipers

Het Green Team Twente presenteerde donderdagmiddag in het Designlab het ontwerp van de auto waarmee ze volgend jaar mei deelnemen aan de Shell Eco Marathon in Rotterdam. ‘De auto is volledig nieuw, dat is noodzakelijk om te winnen’, zegt Ymiel van der Zanden, secretaris van Green Team Twente ambitieus.

Photo by: Gijs van Ouwerkerk

‘Er is een nieuw aerodynamisch design, goed voor 11% energiewinst, er zit een nieuwe motor in en het brandstofsysteem is helemaal omgegooid. We ontwikkelen dit systeem dit jaar samen met een Duits bedrijf.’

De nieuwe auto gaat H₂Zero heten en moet het Green Team Twente naar de zege leiden in de waterstofcategorie van de UrbanConcept klasse. Het gaat in deze klasse niet om snelheid, maar om efficiëntie en ontwerp. Door technische mankementen werd het dit jaar geen succes voor het ambitieuze Green Team Twente. Het jaar daarvoor werden ze derde en bij hun debuut in 2012 wonnen ze zelfs.

1000 kilometer op 1 liter

Om een kans te kunnen maken op de winst, heeft het Green Team de lat hoog gelegd. ‘We willen minimaal een verbruik van 1000 kilometer op 1 liter halen’, vertelt Ymiel. In perspectief: in 2013 verbruikte de ‘UTmotive’ van Green Team Twente 1 liter op 755 kilometer.

‘We hopen onze grootste concurrent uit Nantes uit te dagen, wat ons vorig jaar niet lukte. Zij hebben momenteel in alle categorieën de records op hun naam staan, met ruim 1300 kilometer per liter in onze categorie.’

Het Green Team is sterk uitgebreid van elf naar tweeëntwintig studenten. Daarvan studeren er elf electrical engineering, vier werktuigbouwkunde, vier industrieel ontwerpen, twee scheikundige technologie en Ymiel zelf studeert international business administration.

‘Waterstof heeft de toekomst’

‘Waterstof als brandstof voor auto’s heeft de toekomst’, zegt Ymiel resoluut. ‘Er zijn enorm veel voordelen ten opzichte van elektrische auto’s. Je kunt binnen een paar minuten brandstof bijvullen, in plaats van urenlang opladen. Daar komt bij dat waterstof erg veilig is, nog veiliger zelfs dan de lithiumbatterijen van de huidige elektrische auto’s.’

Maar waarom zijn waterstofauto’s dan nog niet beschikbaar voor consumenten? ‘Het is een kwestie van vraag en aanbod’, vertelt Ymiel. ‘Er bestaan wel waterstofauto’s, maar over het algemeen is er de infrastructuur nog niet voor. Vooral in Nederland niet, omdat de subsidie hiervoor erg laag is. In Duitsland is de subsidie hoger en zijn er wel steeds meer tankstations die waterstof beschikbaar hebben. Misschien volgend jaar al wel honderden.’

‘Naast het doel om te winnen willen we daarom ook duurzame technologie promoten, vooral onder jongeren. Daarom geven we onder andere presentaties op scholen over de mogelijkheden van waterstof.’ Ook zal het Bonhoeffer College in mei meedoen onder de noemer Green Team Twente Junior met de UTmotive van de afgelopen editie.

De Shell Eco Marathon 2015 vindt plaats van 21 tot en met 24 mei rondom Ahoy, Rotterdam. Naast het Green Team Twente zullen zo’n 200 andere teams meedoen over een parcours van ongeveer 1,6 kilometer.