Teleurstelling over zuinige auto

| Redactie

Photo by: Bas Czerwinski

Bij de terugkomst in Enschede van Green Team Twente overheerst de teleurstelling. Tijdens de Shell Eco-Marathon in Rotterdam werd de energiezuinige 'UTMotive' derde in haar klasse, met een verbruik van 1 liter brandstof per 755 kilometer. Vooraf stelde het team zich ook ten doel om in de top drie te eindigen, maar dan met een verbruik van maximaal 1 liter brandstof per 1000 kilometer. 'In theorie is de techniek die we hebben ontwikkeld heel mooi, maar het werkte simpelweg nog niet,' licht Jorn Reijmer toe. 'Tijdens het evenement hebben we de motor daarom moeten vervangen door de motor van vorig jaar.'

Met die motor won Twente de vorige editie van de Eco-Marathon. Destijds was 1 op 727 genoeg voor de eerste plaats. 'We zijn blij dat we dat in ieder geval hebben kunnen verbeteren,'  vertelt teamleider Teun Bartelds. 'Daarin zie je bijvoorbeeld de verbeterde aerodynamica en aandrijflijn terug. Maar die oude motor is niet meer optimaal, hoor.'

Dat het team de speciaal voor dit jaar geproduceerde motor heeft moeten vervangen, was een zware aderlating. Reijmer: 'We hebben uiteindelijk 30 kilometer gereden met een motor waar heel veel werk in zit. Als alles goed had gefunctioneerd hadden we die 1 op 1000 zeker gehaald, maar dit jaar zat dat er niet in.' Bartelds vult aan: 'We moeten even kijken waar het precies aan heeft gelegen. De aansturing van de motor was niet goed. In de tests liepen we ook wel tegen problemen aan, maar die konden we steeds met tijdelijke oplossingen verhelpen. Pas tijdens de race bleek dat het écht niet goed zat. Kennelijk hebben we het niet goed genoeg doorgetest.'

Een team uit Nantes had veruit de zuinigste auto in zijn soort en won met ruim 1400 kilometer per liter brandstof. Dat zat er volgens Green Team Twente sowieso niet in voor de Tukkers. Nantes komt uit in meerdere klassen en zet alle records op haar naam. Eerder waarschuwde Reijmer al voor de Fransen, die met veel meer mensen veel meer tijd steken in de ontwikkeling van deze energiezuinige auto's. Het is daardoor nog maar de vraag of de Twentse titel van vorig jaar binnenkort nog een vervolg krijgt.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.