Emotioneel drama op toneel

| Jellien Tigelaar

Michael Thomas verhuist na vijftien jaar studeren en werken in Twente naar Leeuwarden. Hij volgt er de opleiding docent theater. Als afscheid produceert en regisseert hij de theatervoorstelling ‘Ifigeneia Koningskind’, deze week te zien in de Agora.

Vijftien jaar in Enschede, vertel….

‘Ik ben vast een van de laatste eeuwige studenten. Naast mijn studies civiele techniek en industrieel ontwerpen deed ik veel aan theater. Zo was ik lid van cabaretvereniging Contramime, theatersportvereniging Pro Deo en theatervereniging NEST. Ook gaf ik theatersportlessen. Mijn studie was de laatste jaren meer een hobby naast mijn werk. Via een oud-huisgenoot kwam ik binnen bij een ingenieursbureau, waar ik de afgelopen zeven jaar zonder diploma werkte. In augustus nam ik ontslag omdat ik aan een nieuwe studie begin in Leeuwarden: docent theater.’

Waarom een theatershow?

‘Als afscheid van Twente zette ik de voorstelling ‘Ifigeneia Koningskind’ op. Los van het feit dat het verhaal prachtig is, heb ik ook voor de symboliek in deze uitvoering gekozen. In mijn eerste jaar zat ik bij deze voorstelling als toeschouwer in de theaterzaal, later speelde ik mee als slaaf van Agamemnon en nu mag ik het stuk op eigen initiatief volledig zelf produceren en regisseren, met steun en medewerking van leden van NEST.’

Hoe bereid jij je voor?

‘In mei is er een uitnodiging verstuurd naar alle leden van NEST om mee te doen aan deze theatervoorstelling. Na de audities bleven er zes spelers over en repeteerden we in totaal acht dagen. In de bewerking die ik van het stuk maakte, is weinig decor nodig. Er staat een klaptafeltje, en dat is het. Het draait vooral om de emoties van de spelers.’

Een Griekse tragedie dus…

‘Ifigeneia het Koningskind is een toegankelijke en moderne bewerking van Pauline Mol op het bekende stuk van Euripides. Het verhaal is vrij simpel. Door een eed moet Agamemnon, de vader van Ifigeneia, een oorlog beginnen met Troje. Maar zonder wind kunnen de schepen niet varen. Er is maar een manier om de wind te laten blazen: Agamemnon moet zijn dochter offeren. Kan Ifigeneia nog gered worden?

‘Als er iets is wat de Grieken goed konden en wat Pauline Mol ook kan, is het een emotioneel drama op het toneel krijgen. Dat vind ik ook het meest interessante om te zien, dat de spelers niet alleen maar hun tekst opzeggen. Er ontstaan ook dingen op het toneel die niet in het script staan.’

Welke boodschap heeft het stuk?

‘Het is mijn wens dat mensen na de voorstelling anders naar buiten gaan dan dat ze binnen zijn gekomen. Dat blijft altijd mijn doel als regisseur. Als docent zie ik heel graag dat mensen hun potentieel bereiken en het zelf leren gebruiken. Een goede theaterdocent is naar mijn mening meer een trainer dan iemand die precies voorschrijft hoe het moet. Ik vind het belangrijk dat mensen zichzelf ontwikkelen.’

Op 16, 17 en 18 oktober speelt NEST de voorstelling Ifigeneia Koningskind om 20.00 uur in de Agora, Vrijhof. Kaarten kosten 7,50 (medewerkers) / 5,- (studenten met UnionCard)