UT-student helpt op Filipijnen; gewoon vanuit Enschede

| Johannes de Vries

Hoewel hij eigenlijk moet afstuderen, stak UT-student Robert-Jan den Haan (26) zijn tijd de afgelopen weken vooral in hulpverlening op de Filipijnen. Maar dan wel vanuit zijn studentenkamer. Een simpel idee voor een hulpverleningsapp trok de interesse van de Verenigde Naties en Artsen Zonder Grenzen. Eén dezer dagen gaat de app online. De student industrieel ontwerpen ziet kansen voor de app om daadwerkelijk hulp te bieden.

Photo by: Redactie UT Nieuws

‘Ik zat naar de beelden van de verwoesting in de Filipijnen te kijken en voelde me machteloos. Ik wilde graag iets doen, maar daar zomaar heen gaan, is niet zo makkelijk,’ zegt Den Haan over zijn motivatie. ‘Ik heb me daarom aangemeld bij het Geeklist-platform (een soort online forum, gecombineerd met profielen als op LinkedIn voor ‘geeks’ - nerds dus, red.). Daar heb ik gezegd wat ik voor kwaliteiten heb en heb simpelweg gevraagd hoe ik mijn steentje kon bijdragen.’ Den Haan was één van de eerste veertig mensen die zich als vrijwilliger meldde. Later hebben nog een paar honderd mensen zijn voorbeeld gevolgd.

Niet lang na zijn aanmelding ontving hij een mailtje. Van de vele ideeën die op Geeklist werden gedropt, waren er een paar geselecteerd om met de steun van het platform concreet te maken. Voor één van die projecten waren met name de grafische kwaliteiten van Den Haan interessant.

Van klein projectje naar VN-interesse

‘StatusPH, heet dat project. Het is een app waarmee ieder mens een verzoek om hulp kan plaatsen en reddingswerkers kunnen zien waar welke hulp nodig is. Verrassend veel mensen op de Filipijnen hebben een smartphone en ook de mobiele infrastructuur is er inmiddels weer goed bruikbaar.’

Het project begon heel klein, met wat ideeën in Google Docs. ‘Maar om het nuttig te maken, moesten we zorgen voor aandacht. We verstuurden persberichten en legden in een filmpje (zie onder, red.) uit hoe simpel het idee werkt.’ En met succes. ‘De Verenigde Naties waren geïnteresseerd en gaven hun wensen voor de app door. Wij zijn daarmee aan de slag gegaan. Zij - met hun belangrijke rol in de hulpverlening - moeten zorgen dat ook de Filipijnse bevolking de app gaat gebruiken.’

Want pas als de app door hulpbehoevende mensen wordt gebruikt, kan het een succes worden. Ze plaatsen vlaggetjes op de kaart en geven aan wat ze nodig hebben. Hulpverleners zien dan waar ze het beste heen kunnen met hun tenten, voedsel of drinkwater. ‘Anders staan al die hulpmiddelen op het vliegveld en weet je niet waar je het heen moet brengen.’ Inmiddels wordt er ook gewerkt aan een manier waarop informatie uit tweets automatisch wordt omgezet in vlaggetjes op de kaart.

Voor nu én de toekomst

Vandaag of morgen moet de app in gebruik worden genomen. Dat is misschien wat laat, erkent Den Haan, ‘maar eerder lukte gewoon niet. Ik ben er zelf bijna een week fulltime mee bezig geweest. Het voelt als een onaangekondigde dubbele tentamenweek waarin de deadlines onbekend zijn. Ik heb zelfs een dag van mijn afstudeerstage - met goedkeuring - afgezegd.’

Daarom is het wel zaak om voor de toekomst iets op poten te zetten, vindt hij. ‘Wat we nu specifiek voor de Filipijnen hebben gemaakt is in de toekomst in principe bruikbaar voor andere delen van de wereld. Wat we gemaakt hebben is compleet open source en staat dus gratis ter beschikking van iedereen die er wat mee wil.’

Behalve de Verenigde Naties wil ook hulporganisatie Artsen Zonder Grenzen met de app aan de slag.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.