`Met onze producten manipuleren we alles wat zwaar en groot is', zegt Daan Willemsen (41). Buiten op de kade voor het kantorencomplex van Huisman wordt al snel duidelijk wat hij bedoelt. Een metershoge hijskraan heeft een controlekamer stevig in zijn greep. Hoewel de besturingsunit stil op de grond staat, waagt Willemsen niet de gok om naar binnen te gaan. `Kijk, de kamer hangt in de kabels. Straks vliegen we nog de lucht in. Dat moeten we niet hebben. Maar ik krijg wel een warm gevoel van deze units, hoor.'
![]() |
EL-alumnus Daan Willemsen |
Hij kan het niet laten even naar binnen te gluren. Computers en beeldschermen vormen het interieur: vernuftige besturingstechnologie, ontwikkeld door de afdeling control systems. `Vanuit deze kamer besturen operators de apparaten die daarin zitten', legt Willemsen uit en hij wijst naar een witte boorinstallatie verder op de kade. `Dat is een multi purpose tower, een boorinstallatie voor gas- en oliewinning op zee.'
De kolos steekt fier de lucht in. Een groep mannen bouwt er aan de buitenkant een steiger omheen. `Tja, vrouwen zie je hier nu eenmaal nauwelijks. Ik heb er twee in mijn groep zitten en ik ben daarmee rijkelijk bedeeld.' Hij vervolgt: `De steiger komt tot aan de nok, zodat de mensen die binnenin werken bij gevaar naar buiten kunnen vluchten. Ja, je kunt helemaal naar boven. Dat is dus tachtig meter. Er zit ook een lift in.' De installatie is in de productiehal gemaakt. `De komende maanden gaan we droogtesten. Als dat allemaal goed verloopt, gaat het apparaat de zee op.'
In de wateren bij Azië, West-Afrika, Brazilië en de Golf van Mexico gebeurt er volgens de oud-UT-student momenteel veel. `Schepen uitgerust met onze producten liggen wereldwijd op zee. Een boorschip is 150 tot 200 meter lang. Gemiddeld werkt er zo'n tweehonderd man aan boord. Grote oliemaatschappijen zoals Shell en BP boren naar olie en gas. Zij hebben die rechten gekocht. Het bouwen van de vaartuigen besteden ze uit aan bedrijven zoals Heerema en Allseas. Deze aannemers kopen de equipment en faciliteiten voor het boor- en pijplegwerk bij ons.'
De oliemaatschappijen verdienen de bouw van het schip al terug op het moment dat er geboord wordt, weet Willemsen. `Een boorschip kost een half miljard euro en dat kan oplopen tot een miljard. Shell laat pas bij voldoende werk een schip bouwen.' De day rate, de dagelijkse kosten, zit volgens hem tussen de vier en zes ton. `Gerekend in dollars en inclusief alle salarissen. Je kunt begrijpen dat men in de zenuwen schiet als het werk stil ligt door technische problemen.'
Dan is het tijd voor actie. De serviceorganisatie van Huisman rukt uit en vliegt per helikopter deskundigen in. `Dat klinkt heel romantisch en het lijkt een jongensdroom die uitkomt, maar na een paar keer heb je dat ook wel gezien', relativeert Willemsen, die zelf vele malen als troubleshooter off-shore ging. `De werkdruk is hoog. Er is een probleem en men verwacht veel van je.'
Tegenwoordig gaat er steeds meer per satellietverbinding. Willemsen: `Onze besturingssystemen worden slimmer. We kunnen op afstand inloggen en advies geven. Dat werkt veel effectiever dan het invliegen per helikopter.'
De tools van de afdeling control systems worden gebruikt in drie productgroepen: hijskranen, pijpleginstallaties en boorinstallaties. In een vergaderruimte van het kantorencomplex hangen fotovoorbeelden aan de muur. `We maken heavy lift mast cranes, hijskranen die geschikt zijn om grote objecten op zee te plaatsten die nodig zijn voor de gas- en oliewinning. Denk aan de onderdelen van booreilanden. De kranen kunnen vijfduizend ton hijsen. Als je ervan uitgaat dat een auto een ton weegt dan kan-ie dus vijfduizend auto's hebben.'
De productfoto's aan de muur spreken boekdelen. Huisman is een stoer bedrijf. Techniek ten top. Willemsen enthousiast: `Als techneut kom je hier zeker aan je trekken.' Nog een afbeelding. Een pijplegsysteem. Legt uit: `De transportpijpen worden vanaf een oliewinningpunt op de zeebodem gelegd. De oplevering van complexe projecten kan zo een half jaar in beslag nemen. Ik heb tijden gehad dat ik meer dan een half jaar op zee was. Dat was een beetje te gek hoor.'
Huisman is marktleider op het gebied van deze offshore-industrie, vertelt hij. `Onze producten zijn innovatief. Ze bevatten een compensatiesysteem en kunnen snel opgebouwd worden. Daarmee spelen wij in op een behoefte van de markt.' Vervolgt: `Gas en olie zijn steeds moeilijker te vinden. Boren gebeurt op de ruwe zee, in steeds dieper en kouder water. We hebben nieuwe tools ontwikkeld die de beweging van de zee compenseren. Het boren deint als het ware mee op de golven van de zee. We meten hoe het schip heen en weer beweegt en passen het boorsysteem hierop aan. De boor verdwijnt beheerst de zeebodem in.'
Een ander onderscheidend kenmerk van Huisman is het overall concept. `We hebben alle disciplines in huis. Dat maakt ons eindverantwoordelijke. Veel klanten vinden dat prettig. Een echte pre, waar we geen concurrentie in ondervinden.'
Toen Willemsen dertien jaar geleden kwam solliciteren, zag hij dezelfde afbeeldingen aan de muur hangen. `Dat maakte mij enthousiast. Ik ben een echte techneut. Alles wat aangestuurd wordt, boeit me mateloos.' Na de HTS studeerde Willemsen elektrotechniek aan de UT. Met zijn diploma op zak ging hij in 1995 aan de slag bij Capgemini. Het vele programmeerwerk vond hij niet uitdagend genoeg. `Daarvoor heb ik geen extra studie gedaan.' Vanuit zijn geboorteplaats Losser ging hij zijn toenmalige vrouw achterna. Op naar Schiedam, waar hij in 1997 bij Huisman in dienst trad.
`Het bedrijf was klein. Er werkte zo'n 150 man. Ik was nummer drie bij de afdeling control systems. We maakten mooie, technische dingen. In teamverband. We werkten samen van de eerste schetst tot aan de projectoplevering bij de klant. Dat verbroedert enorm. Je krijgt vrienden. Dat sociale aspect en de technische mogelijkheden maken het bedrijf aantrekkelijk.'
Huisman Equipment is een familiebedrijf. `Ja, dat merk je zeker. De familie Roodenburg - momenteel twee broers - heeft het stokje overgenomen van de familie Huisman. Er is veel ruimte voor lef en durf. Ze nemen risico's en medewerkers worden niet afgerekend op korte termijn resultaten. Ze kijken vooruit en zolang we groeien is er perspectief voor mij.'
Zijn loopbaan groeide met de onderneming mee. Huisman telt momenteel wereldwijd 1400 medewerkers. Willemsen bestiert de afdeling control systems. `In Nederland hebben we 26 medewerkers in vaste dienst en tien man werkt op huurbasis. In Tsjechië zitten ook twee collega's en in China werkt een groep van acht mensen. Als afdelingshoofd ben ik vooral aan het managen en zet ik de lijnen uit. Ik maak niks meer zelf. Ja, de techniek mis ik zeker. De komende jaren sta ik voor de keuze: ga ik verder in het management of terug naar de techniek?'
![]() |
In de productiehal van Huisman Equipment ligt een boor klaar om offshore te gaan. |
![]() |
Transportmiddel voor onderdelen van boor- en pijplegsystemen. |
![]() |
Op de kade wordt een multi purpose tower getest. |
![]() |
Huisman levert hijskranen, zoals deze gele heavy lift, om zware producten voor de gas- en oliewinning te verplaatsen. (Foto: Huisman) |
Een boorinstallatie van Huisman op een booreiland. (Foto: Huisman) |