Studenten die onregelmatig leven, krijgen hetzelfde verstoorde slaapwaakritme als bejaarden, zegt Joke Meijer, hoogleraar neurofysiologie. `De tv slaapt nooit. Er is altijd wel een leuk feest. Mensen hebben steeds meer de neiging om tegen de klok in te leven. Dat voortdurend wisselen van schema trekt een wissel op je lichaam. Steeds meer mensen hebben last van slaapgebrek. Omdat er ook gewoon te veel leuke dingen zijn. Het is heel aantrekkelijk geworden om laat te gaan slapen.' 's Ochtends de gordijnen wagenwijd open zetten, helpt om in de pas te lopen met het ritme van de aarde. `Licht is het allerbelangrijkste', aldus de hoogleraar.
UK.
Een onverwachte confrontatie met een rattenslang op haar schoenenmand deed de studente Anne-Rixt de Vries per direct besluiten om te verhuizen. `Oh nee, een flauwe grap', dacht ze eerst toen ze de rood-witte slang zag liggen op haar schoenenmand. Totdat het beest begon te bewegen. Zonder de slang uit het oog te verliezen, probeerde ze op internet te achterhalen wat voor een slang het was. Dat lukte niet. Ze belde de politie. Die stuurde de dierenambulance. Het betrof een niet-giftige rattenslang van 86 centimeter. De Vries is per direct vertrokken uit het studentenhuis. `Dat vind ik nog het meest vervelend, te bedenken waar die slang allemaal is geweest, terwijl ik er ook was. Ze zijn stil hè.'
Delta
Delftse studenten bedachten het nieuwe campagnebeeld van de TU Delft. De slogan `Dare to be…', in combinatie met aansprekende posters en interactieve snufjes, moet potentiële TU-studenten naar Delft lokken. Dit jaar koos de universiteit ervoor om de creativiteit van de Delftse studenten te benutten voor de nieuwe campagne. Niet alleen een stuk goedkoper, de studenten staan ook dichterbij de doelgroep en hun leefwereld. Daar kan geen reclamebureau tegenop. De winnaars gebruiken een technisch snufje dat het mogelijk maakt om virtuele beelden aan rechtstreekse, reële beelden toe te voegen. Het motto luidt: Dare to be. `Dat kan van alles zijn', legt de bedenker uit.
AD VALVAS.
De VU moet een sterk merk worden, vindt het bestuur. Uit een imago-onderzoek blijkt dat de universiteit een positieve uitstraling heeft. Meer dan tachtig procent van de respondenten antwoordt positief op de vraag: hoe sta je tegenover de VU in het algemeen? Van de studenten is één procent zeer negatief en vier procent negatief. Studenten en medewerkers klagen volgens de organisator over de dagelijkse ongemakken. Men is ontevreden over de huidige gebouwen en de campus. Medewerkers hebben van nature een kritische houding. `Ik noem ze tevreden mopperaars', aldus een van de organisatoren. Onder wetenschappers is er ook kritiek. Zij vinden dat de VU niet echt een stimulerend klimaat biedt voor toponderzoekers.