`We willen weten hoe onze medewerkers naar de campus komen', zegt Corné Knots van de afdeling Arbo & Milieu. `Dat gaan we de komende maanden meten door een enquête op te zetten, specifiek bedoeld voor de UT. Als iedereen al op de fiets komt, dan hoef je het beleid niet aan te passen. Maar stel dat de groep UT-medewerkers die meer dan acht kilometer van de campus woont elke dag in de auto stapt. Dan is het de moeite waard om alternatieven te zoeken.'
De voorjaarsactie `Leen een elektronische fiets', die vorige week in de NieuwsMail UT van PA&O werd aangekondigd, kan zo'n alternatief zijn. De actie is volgens Knots een direct vervolg op het convenant `Twente Bereikbaar' dat de UT in september 2009 samen met andere regionale organisaties ondertekende. De overeenkomst houdt in dat de betrokken partijen acties op touw zetten om de regio Twente bereikbaar, leefbaar en schoon te houden. `Het uitproberen van elektrische fietsen is onder meer bedoeld om het imago van de e-fiets op te poetsen. De tweewielers hebben over het algemeen een oubollige status', zegt Knots.
De oproep om gratis een elektrische leenfiets te proberen, leverde tot nu toe twintig reacties op. Knots maakt na de sluitingsdatum, vrijdag 26 maart, bekend welke vijf medewerkers de elektrische fiets als vervoermiddel voor hun woon-werkverkeer mogen gaan testen. De deelnemers gebruiken de fiets drie weken en schrijven hun bevindingen op in een logboek. De ANWB en de firma Flexaim stellen de e-fietsen ter beschikking. Knots kan nog niet zeggen of het lenen van een elektronische fiets onderdeel wordt van het vervoer- en mobiliteitsbeleid van de UT. `We willen eerst meten.'