Factoren die een goede opleiding kenmerken

| Redactie

Er zijn allerlei aspecten die een rol spelen bij de kwaliteit van een opleiding. Signalen die de redactie optekende in de wandelgangen zijn van uiteenlopende aard.

Er zijn allerlei aspecten die een rol spelen bij de kwaliteit van een opleiding. Signalen die de redactie optekende in de wandelgangen zijn van uiteenlopende aard.

Opleidingsdirecteuren (old’s) maar ook de decaan en de dienstverleners spelen in dat proces een belangrijke rol. Vakinhouden blijven actueel als het wetenschappelijk onderzoek goed is en veel internationale contacten oplevert. Dat zorgt ook voor aanzien en uitwisseling van docenten en studenten. Ook een studievereniging, mits enthousiast en gedreven, zorgt voor binding met het werkveld. De dienstverlening (boz, voorlichting/communicatie, onderwijscoördinatie, mentoraat, stagecoördinatie en kwaliteitszorg) behoort op orde te zijn. Verder horen old’s niet achter elkaars rug om zaken te doen met hoogleraren over bijdragen van diens vakgroep (en dus beslag op docenttijd) aan het onderwijs. Die transparantie geldt omgekeerd ook voor hoogleraren. In de ideale situatie interesseert de decaan, als de hoogste baas, zich voor zijn personeel, zorgt hij voor een open cultuur en deelt hij de informatie die van belang is voor het onderwijs van de faculteit. Een docent kan pas worden afgerekend op zijn of haar taken als er een heldere afspraak is gemaakt over de tijd die hij of zij toegekend krijgt voor onderwijs en onderzoek. Die tijd is gekoppeld aan een financiële onderbouwing om te voorkomen dat onderzoek met onderwijsgeld wordt betaald en andersom. En tenslotte, een opleiding is ook zeer gebaat bij een opleidingsdirecteur die (ver) vooruit kan kijken en anderen in die visie kan meenemen.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.