Rector magnificus Ed Brinksma, die behalve onderzoek ook onderwijs in zijn portefeuille heeft, betoogt dat de UT het `zeker niet slecht' doet in het nationale onderwijsveld maar dat deze universiteit in de rankings niet meer de topposities bekleedt van tien jaar geleden. Dat vraagt om bezinning op het huidige onderwijs en om het ontwikkelen van een visie op het onderwijs van de toekomst. `We moeten de vraag beantwoorden wat het beste onderwijs is voor de student die leeft in de eenentwintigste eeuw. Welke vernieuwingen horen daar bij, qua leerstof en faciliteiten? De student krijgt, als een partner bij de inrichting en uitvoering van het onderwijs, meer te zeggen over het leertraject. Daar hoort ook een studieplan bij. Het draait om commitment. Hoe bouw je voldoende prikkels en uitdagingen in, waardoor de student meer uit zichzelf haalt en minder uitstelgedrag vertoont? In die richting gaan we het zoeken.'
De onderwijsdag, die wordt gehouden in de Vrijhof, is bestemd voor docenten en studenten en gevuld met plenaire sessies en workshops. Sprekers zijn Harm Hospers van de universiteit van Maastricht en Joep Schrijvers, de auteur van het boek `Hoe word ik een rat?'. Zijn lezing is een mix van inhoud en conference. 's Morgens en 's middags zijn er in totaal tien workshops, waaronder drie Engelstalige. Een paar titels: `academische vaardigheden (hoe kunnen eerstejaars een beter beeld van studie en vakgebied ontwikkelen?), `Pimp my course' (hoe vernieuw ik mijn hoorcollege aan meer dan honderd studente?) en `Leren Leren' (project voor eerstejaars voor het ontwikkelen van universitaire vaardigheden).
De meeting begint om 10.00 uur met een lezing van Brinksma en eindigt met een paneldiscussie (van 15.30 tot 16.00 uur uur), gevolgd door een borrel.
![]() |
Ed Brinksma |