`Dit is heel goed nieuws', lacht opleidingsdirecteur Gerrit van der Hoeven. `We hebben met heel veel moeite een opleiding door de accreditatie geloodst. Er is een lange discussie gevoerd over het ontbreken van profieleisen voor de toelating tot deze technische opleiding. Voor ons was dat een essentiële en spannende stap. Dat vond de NVAO ook. Het heeft twee zittingen gekost om tot een positief oordeel te komen over de officiële aanvraag van de opleiding.'
Van der Hoeven vertelt dat de studie Creative Technology breekt met de bestaande kaders. `We laten studenten toe tot een technische opleiding, ongeacht hun profiel. Dat is radicaal. We willen een gemeenschap kweken die heel anders is dan de gebruikelijke groep studenten die met techniek bezig gaat. Een gemeenschap met diverse achtergronden die elkaar geweldig kunnen stimuleren. De culturele betekenis van technologie is groot, techniek is niet alleen een zaak van bèta's.'
De accreditatieorganisatie plaatste kanttekeningen bij de intakegesprekken en de mogelijkheden voor tutoring en mentoring. `Wij hebben ze kunnen overtuigen van het niveau van de intakegesprekken die wij met elke nieuwkomer voeren', aldus Van der Hoeven. `Dat doen de docenten. Gekeken wordt naar de zwakke punten die we bijscholen met extra begeleiding en huiswerkklassen.'
Dit collegejaar startte al een pilot. In totaal schreven 21 scholieren zich in bij een gastopleiding en volgden vakken van Creative Technology. Tot nu toe zijn er veertien over. Opmerkelijk is dat alle studenten met een maatschappijprofiel zijn afgehaakt. `We hebben exitgesprekken gevoerd', licht Van der Hoeven toe. `Daaruit bleek dat niet de achterstand in kennis het probleem was, maar wel het cultuurverschil. We zijn geneigd de groep studenten zonder techniekprofiel te zien als spijtoptanten. Daar slaan wij de plank nog mis. Er ontstaat zo geen gelijkwaardigheid. We vergeten om de eigen inbreng vanuit het maatschappijprofiel te belonen en een eigen perspectief te bieden. Men voelt dat de nadruk ligt op de ontwikkeling van technische vaardigheden, de inhaalslag dus.
`Uit de gesprekken kwam niet nadrukkelijk naar voren dat studenten afhaakten door de angst dat de kenniskloof onoverbrugbaar was. De manier waarop docenten moeite deden om hen wiskunde bij te brengen, prezen ze juist. Het cultuurverschil speelt wel een grote rol. De scholieren met een maatschappijprofiel in de pilotgroep voelden zich te weinig thuis bij de studie.'
Volgens Van der Hoeven raakt dat de kern van de hele exercitie. `We hebben te maken met een diep ingesleten fenomeen. Technische studies lijden soms onder het beeld van een in zichzelf gekeerde gemeenschap die voorbestemd is voor techniek. Je kunt allerlei communicatiemiddelen aanwenden om dat onjuiste beeld te veranderen. Je kunt ook kiezen voor een radicale stap, zoals deze opleiding. Het past bij de UT om dat eenzijdige beeld van de techniek te doorbreken, maar de oplossing is niet direct gerealiseerd. Dat vergt tijd.'