De starter

| Redactie

Naam: Marcel Landeweerd (22), studeert bedrijfsinformatietechnologie.

Naam: Marcel Landeweerd (22), studeert bedrijfsinformatietechnologie.

Functie: Oprichter van Libertes.

Core business: Het ontwikkelen van webwinkels.

Locatie: Kamer 309 in de Bastille, sinds begin dit jaar.

Omzet: `Er is omzet, maar een groot deel investeer ik weer in het bedrijf. Denk aan de kantoorinrichting en het aanschaffen van nieuwe software.'

Salaris: `Het is als een goed betaalde bijbaan.'

Personeel: `Ik ben opzoek naar een parttime magento ontwikkelaar voor het maken van webwinkels.'

Over vijf jaar: `Hoop ik nog met dit bedrijf bezig te zijn. Ik heb de ambitie om te groeien, maar een onderneming met tientallen medewerkers zie ik niet zitten. Je bent dan een manager in plaats van ondernemer en dat wil ik niet.'

Eigen baas omdat: `Ik vrijheid aantrekkelijk vind. Er is niemand die zegt wat je moet doen. Bovendien is het leuk om iets op te bouwen en elke fase daarvan mee te maken.'

Vrijheid
`De bedrijfsnaam zegt het al: Libertes, vrijheid. Dat heb je als ondernemer in grote mate.

Ik doe vanaf 2007 al allerlei freelanceklussen op het gebied van online webwinkels. Sinds begin dit jaar huur ik een ruimte in de Bastille en ben ik serieus voor mezelf aan de slag gegaan. Zo'n kantoor staat professioneel. Ik kan hier klanten ontvangen. Het is hard werken, maar met een mooie webwinkel en een tevreden klant als resultaat. Daar doe ik het voor.'

Strategie
`Ik maak gebruik van het juridisch loket van het Kennispark. Het is goed dat het ondernemerschap op deze manier gestimuleerd wordt. Nee, ik doe nog geen beroep op de FAME-regeling voor ondernemende studenten. Misschien is dat iets voor de toekomst. Ik werk dertig uur in de week voor mijn bedrijf. Ja, dat kan best naast mijn studie.'

Webwinkel
`Ik ben gespecialiseerd in het bouwen van webwinkels en ik doe daarvan ook de marketing. De winkel moet er in eerste instantie goed uitzien. Surfers op het internet moeten de webshop ook gemakkelijk kunnen vinden. Eenmaal binnen is het de kunst de bezoekers aan te zetten tot aankoop. Mijn klanten zijn ondernemers die een zaak hebben en ook online willen verkopen, maar die expertise niet in huis hebben. Ik zie een webwinkel als een nieuwe vestiging waarmee je heel Europa, zo niet de hele wereld kunt bereiken.'

Onderscheiden
`Ik werk vanuit een commercieel oogpunt. Bezoekers moeten zo snel en vooral zo simpel mogelijk aangezet worden tot aankoop. Bijvoorbeeld door de bestelknop op de juiste plek neer te zetten en de stappen tot aan de bestelling zo kort mogelijk te houden. Anders haken ze af.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.