| (Foto: Arjan Reef) |
Het sigaretje gaat op de grond. Hup, voet erop. Die is uit. Bas Waijers kan er weer tegenaan. Een volgend studieblok wacht op hem in de bibliotheek. `Ik help mee aan het schrijven van een research proposal. Een vriend van me moet die inleveren en ik kijk en denk mee hoe dat allemaal gaat en moet. Ik ben straks ook aan de beurt. Nog drie mastervakken en daarna volgt mijn afstudeeropdracht. Ik wil de financiële kant op. Bij een bank of verzekeringsmaatschappij. Zoiets.' Bas vertelt dat er iets in de pijplijn zit. Een opdracht bij Parker Hannifin, een wereldwijde fabrikant van componenten en systemen ten behoeve van aandrijf- en besturingstechniek. `Via mijn politieke activiteiten ken ik iemand die daar werkt. Ik ben sinds anderhalf jaar actief bij de VVD in Oldenzaal. Ik ben een pure liberaal en voorstander van vrijheid van meningsuiting en godsdienst. De afgelopen gemeenteraadsverkiezingen stond ik op de vijfde plaats van de kandidatenlijst. Mijn partij haalde drie zetels. Helaas voor mij, ik viel net buiten de boot. Ik blijf wel actief hoor. Het is een mooi spel.' Mark Rutte vindt hij een inspirerende politicus. `Een goede lijsttrekker. Rita Verdonk vind ik ook goed. Spijkerhard. Maar ja, ze hoort nu niet meer bij ons.' Behalve op het politieke domein strijdt Waijers op het hockeyveld bij de plaatselijke club Bully en viert hij fanatiek carnaval. `Bij de Blaanke Boeskeulkes, een jongerenvereniging. Al heb ik die activiteiten op een wat lager pitje gezet, zodat ik dit jaar lekker zelf carnaval kon vieren.'