Studentenportal
Vol verwachting keken ze afgelopen maandag uit naar de lancering van de nieuwe studentenportal op de UT-website, die volgens de makers een primeur zou zijn in de universitaire wereld. Maar dat valt nogal tegen, vinden twee portalbouwers van het eerste uur. ‘Weinig toegevoegde waarde’, oordeelt informatica-alumnus Jorik Heins. De oprichter en eigenaar van het internetmarketingbureau Marketingman houdt al een aantal jaren een eigen UT-studentenportal in de lucht, www.utstart.nl. ‘Zo te zien heeft de UT een enorm bedrag gestoken in het maken van iets dat er al was’, aldus Heins. Heins ontkent dat hier de teleurgestelde ondernemer spreekt die een opdracht is misgelopen. ‘Er kunnen best redenen zijn waarom de UT liever zelf zo’n portal ontwikkelt en dan moeten ze dat vooral doen. Maar wat mij verbaast, is dat er geen gebruik is gemaakt van onze kennis en ervaring. Ja, anderhalf jaar geleden zijn we bij ICTS langs geweest, maar daar is niks uit voort gekomen. Terwijl onze portal toch al ruim vier jaar draait en vijfduizend trouwe gebruikers heeft. Vorige maand hebben we nog een vernieuwde versie gelanceerd, waarin allerlei gebruikerswensen zijn verwerkt. Als ik dan zie dat de UT iets lanceert dat in mijn ogen geen meerwaarde heeft, dan vind ik dat weggegooid geld. De flexibiliteit en functionaliteiten van My University vind ik teleurstellend.’ Ook oud-student Lars Rengersen, mede-oprichter van webtechnologiebedrijf Monito, is niet onder de indruk van de studentenportal. Rengersen bouwde in 2002 met twee studiemaatjes (en latere zakenpartners) de eerste portal voor UT-studenten. Drie jaar later kwam de UT met een eigen portal en werd de ontwikkeling van Rengersens bouwsel stopgezet. ‘Die portal van ons heeft tot een half jaar geleden nog gedraaid. Die was gedateerd geraakt omdat er vanaf 2005 niet meer doorontwikkeld mocht worden,’ aldus Rengersen. ‘Maar als er destijds besloten was om met die portal van ons door te gaan en niet te vervangen door een nieuwe, dan was de UT nu voor veel minder geld veel verder geweest. Daar ben ik van overtuigd. Het ziet er wel heel mooi uit allemaal, met die gadgets en andere iGoogle-achtige toepassingen. Maar het grote voordeel van onze oude portal was de single sign on: één keer inloggen, en je hebt toegang tot alle applicaties en instellingssystemen. Dat heeft deze nieuwe portal niet, of nog niet, en dat vind ik een gemiste kans.’
