Bellen met het buitenland: Rio: strand, bergen en regenwoud

| Redactie

Job Bergsma (22)Student industrieel ontwerpenRio de Janeiro, BraziliëSeptember 2009-maart 2010



Waar zit je ergens?

`In Rio de Janeiro, in het rijkere gedeelte Zona Sul. Ik woon twee blokken van het strand af.'

Wat doe je daar precies?

`Ik doe hier mijn bacheloropdracht en tegelijkertijd een minor International Management. Mijn stage loop ik bij een project dat mensen wil stimuleren om vaker de fiets te gebruiken. Auto's zorgen hier voor veel files en vervuiling. Ik ontwerp een fietsenstalling die zo aantrekkelijk moet zijn dat mensen enthousiast worden om de fiets te gebruiken. Bijvoorbeeld met een display waarop ze kunnen zien hoeveel geld en CO2 ze bespaard hebben door een ritje met de fiets te maken.'

Is dat wel veilig, fietsen in Rio de Janeiro?

`Nee absoluut niet. Buschauffeurs houden geen rekening met fietsers en er zijn weinig fietspaden. Het is een kip en ei probleem. Maar ja, we moeten ergens beginnen. Als we mensen warm laten lopen voor het fietsen dan wil de overheid misschien meer investeren in faciliteiten. We zitten nu nog in een heel vroeg stadium.'

Rio heeft veel sloppenwijken, de favelas, vond je dat confronterend?

`Nee, ik had me er redelijk op voorbereid. In de meeste landen zijn sloppenwijken aan de rand van een stad gebouwd. In Rio zitten ze midden in de stad, ook in de rijke gedeelten. Ik ben in een favela geweest, het is daar arm en simpel en men leeft in betonnen huisjes maar ze hebben wel gratis water en elektriciteit.'

Waar moest je aan wennen?

`Aan de temperatuur -het is hier 40 graden- was ik snel gewend. De mensen zijn heel informeel, ze raken je vaak aan en slaan zomaar een arm om je heen, dat was vreemd in het begin. Het meest moest ik wennen aan de supermarkten. Soms sta je een half uur bij de kassa te wachten, alles gaat zo langzaam. Je boodschappen worden in piepkleine tasjes ingepakt, heb je tien boodschappen dan krijg je ook tien tasjes.'

Wat doe je in je vrije tijd?

`Ik ben lid van de organisatie Couch Surfing en wekelijks hebben we een meeting. Ik ga vaak naar het strand en ik loop veel hard, het liefst rond zonsondergang, dat is supermooi.'

En het beroemde carnaval komt er ook weer aan...

`Ja, ik ga maandag met een vriend naar de sambaparade. Dat is heel duur, 350 dollar per persoon. Het lijkt mij een hele belevenis, al die pracht en praal, de muziek en het vuurwerk.'

Is Rio de Janeiro een aanrader voor iedereen?

`Jazeker, het is hier altijd mooi weer en de mensen zijn supervriendelijk. Je hebt hier alles in de buurt: strand, bergen, tropisch regenwoud. Het is wel een dure stad, dus hou daar rekening mee. En zorg dat je hier snel nieuwe mensen leert kennen, dat maakt je verblijf leuker.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.