Bezetting bestuursgebouw Universiteit Utrecht voorbij

| Redactie

De bezetting van het bestuursgebouw van de Universiteit Utrecht is voorbij. Actievoerende studenten bereikten gisteravond overeenstemming met het universiteitsbestuur.

In een verklaring stelt het college van bestuur dat de mogelijke afschaffing van de basisbeurs er niet toe mag leiden dat kinderen van minder vermogende ouders geen toegang tot hoger onderwijs meer hebben. Ook zal de universiteit het standpunt uitdragen dat er extra geïnvesteerd moet worden in het hoger onderwijs.

Daarnaast is besloten het U-blad nog zeker twee keer in papieren vorm te laten verschijnen. De onafhankelijkheid van de redactie blijft gegarandeerd. Deze toezeggingen waren voor de actievoerende studenten voldoende om de bezetting van het bestuursgebouw te staken.

Aan de Erasmus Universiteit Rotterdam houden studenten nog een collegezaal bezet. Minister Plasterk spreekt hen vanmiddag toe. Ook in Leiden is vandaag nog een protestbijeenkomst.

HOP, Bram Logger

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.