Waar ben je precies mee bezig?
`Tijdens het lustrumjaar 2011 wil de UT haar successen vieren, laten zien dat oud-studenten een mooie carrière hebben gekregen. Promovendus Jorrit de Boer schrijft een boek over vijftig jaar UT; daarnaast bestond het idee om kleine documentaires te maken. In de wandelgangen wordt dit al het UT-Heroes-project genoemd. Voor mij is het mijn afstudeeropdracht.'
Wie heb je allemaal al voor de camera gehad?
`De opname met de oprichters van PNO was de tweede. Eerder heb ik gefilmd bij Donkervoort waar IO-alumnus Jordy Wiersma carrière maakt. In totaal worden het vier of vijf filmpjes van een kwartier. Waarschijnlijk is de volgende Marina van Damme, de eerste vrouwelijke UT-promovendus.'
Waar komen die filmpjes terecht?
`In ieder geval op de historische website waar de bibliotheek aan werkt. En op dvd. Het is nog onduidelijk hoe die verspreid gaat worden, maar het zou natuurlijk een mooi relatiegeschenk zijn.'
Leuk project zeker?
`Heel leuk. Ik miste een beetje de menselijke kant in mijn technische studie. Hoewel ik industrieel ontwerpen doe, ben ik niet echt een productenmens. Eerder een mensenmens. Ik hoor leuke verhalen die ik vervolgens mag optekenen.'
Maar ondertussen moet je hier ook nog op afstuderen.
`Daar lig ik wel eens wakker van, haha. Het grootste deel is praktisch werk, maar ik moet natuurlijk wel iets toevoegen aan een vakgebied. Ik denk dat ik me ga richten op de theorie over dramatische structuur van film. Technieken hoe je de aandacht van kijkers vasthoudt, dat vind ik interessant.'
| Cor Heeres filmde afgelopen maandag de oprichters van PNO in dezelfde houding en op dezelfde locatie als op een foto uit de jaren tachtig. Foto: Gijs van Ouwerkerk |