Bellen met het buitenland: `Uit eten goedkoper dan zelf koken'

| Redactie

Jurre Smits (23)Student technische bedrijfskundeHong Kong, ChinaNovember 2009 - maart 2010

Waar zit je ergens?

`In Hong Kong, China. Ik werk en woon op Hong Kong Island. Tot tien jaar geleden hoorde Hong Kong nog bij het Verenigd Koninkrijk.'

Wat doe je daar precies?

`Ik ben bezig met mijn bacheloropdracht bij de Lloyds TSB bank. Voor de bank maak ik een analyse van de spaarrekeningen. Ik kijk wat de huidige situatie is en ik maak een strategie voor 2010. De bank wil graag weten hoe ze meer klanten en meer spaargeld binnen kunnen halen.'

Hoe onderzoek je dat?

`Ik kijk naar drie onderdelen: wat is het huidige klantenbestand, wat is de concurrentie en wie is de potentiële nieuwe klant. De Lloyds bank is in Engeland heel groot, maar hier is het een relatief kleine bank. Ze hebben hier bijvoorbeeld geen eigen pinautomaat en zijn gevestigd op de achtste verdieping van een wolkenkrabber.'

Hoe kwam je in Hong Kong terecht?

`Aan een dispuutgenoot die bij Lloyds in Berlijn zit vroeg ik of hij een leuke opdracht wist in Azië. Een tijdje later werd ik gebeld uit Hong Kong met de vraag of ik daarheen wilde komen. Daar zeg je natuurlijk geen nee tegen. Hong Kong is het financiële hart van Azië, dat sprak mij wel aan. Als je als bank niet in Hong Kong zit dan tel je niet mee.'

Waar moest je het meest aan wennen?

`Vooral aan de manier waarop Chinezen op de stoep lopen. Ja dat klinkt misschien raar, maar ze lopen twee keer zo langzaam als wij in Nederland. Bovendien lopen ze niet gestructureerd, maar kriskras. De eerste week heb ik veel botsingen gehad. Waar ik ook aan moest wennen is de drukte, er wonen hier zeven miljoen mensen.'

Heb je de taal al een beetje onder de knie?

`Omdat Hong Kong lang bij het Verenigd Koninkrijk hoorde spreekt bijna iedereen Engels. Daar ben ik erg blij om, want ik kan maar tot drie tellen in het Kantonees. Afgelopen weekend was ik op het vasteland van China. Dan kom je niet verder dan gedag zeggen, voor de rest is het handen- en voetenwerk.'

Hoe breng je je vrije tijd door?

`In het weekend maak ik vaak uitstapjes en op woensdag ga ik naar horse races, iets wat overgebleven is uit de Britse tijd. 's Avonds drink ik vaak ergens een biertje en na werktijd ga ik altijd een hapje eten. Dat is best prijzig, maar altijd nog goedkoper dan je eigen prakje maken. Westers eten in de winkels is erg duur. Een simpele pasta maken kost je als snel acht euro.'

Is Hong Kong een aanrader voor iedereen?

`Ik raad het zeker aan, het is een fantastische stad om in te leven. Neem wel een klein zakcentje mee en ga in de winterperiode, want dan is het niet zo bloedje heet. Met twintig graden is het nu heel goed te doen.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.