Met de invoering van de Sanctieregeling Iran in 2008 werd Iraanse wetenschappers de toegang ontzegd tot nucleaire installaties, zoals de proefreactor van de TU Delft. Ook mochten ze bepaalde masteropleidingen waar kerntechnologie wordt onderwezen niet meer volgen. De maatregel gold ook voor Nederlanders met Iraanse ouders en was een uitwerking van een VN-resolutie die oproept om Iran uit te sluiten van verspreiding van nucleaire kennis.
Iraanse studenten en wetenschappers spanden daarop een rechtszaak aan tegen de Staat. Ze vinden de manier waarop Nederland de resolutie uitwerkt in strijd met het gelijkheidsbeginsel. De rechter stelde hen woensdag in het gelijk en oordeelt dat de sanctieregeling moet worden ingetrokken. Volgens de rechtbank is een onderscheid enkel op basis van nationaliteit niet toegestaan. In plaats daarvan zou ieder individu dat in aanraking komt met gevoelige nucleaire informatie gescreend moeten worden.
Hoewel slechts een klein aantal studenten door het toegangsverbod werd getroffen, deed de sanctieregeling veel stof opwaaien. De KNAW vreesde dat de reputatie van het Nederlandse onderzoek schade zou oplopen.